YAZMA ÇALIŞMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

 OKULLARDA ÖĞRENCİLERİN YAZMA BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ

YAZMA BECERİSİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE DEĞERLENDİRMENİN ÖNEMİ VE İŞLEVİ

Öğretmenler öğrencilerinin süreç boyunca ne derece ilerlediğini gözlemleyerek anlayabilir. Gereken davranışı öğrencinin alıp almadığını bireysel farkları göz önüne alarak bilebilir. Türkçe dersinde bireyin nasıl geliştiğini düşüncelerini kağıda döküş biçiminden anlayabilir öğretmenler. Bu ders öğrenciye yazma becerisini kazandırır. Bu beceri hem öğretmenin hem de öğrencinin aktif olmasını sağlar. Yapılan değerlendirmeler de öğrencilerin bu yeterlikleri ne ölçüde kazandığını tespit etmeye yarar.


    Türkçe dersi öğretim programında belirtilen yazma becerisi amaçları, planlı bir şekilde yazma, kendini ve yazdıklarını değerlendirebilme, dil kurallarına uyma, farklı metin türlerini kullanarak yazma, kendini yazı ile ifade etme alışkanlığını kazanma.


YAZILI SINAV UYGULAMASI VE SINAV SORULARININ HAZIRLANMASI


    Sorular hazırlanmadan  öğrencide o edimin oluşup oluşmadığı dikkate alınmalıdır. Yazma becerisini ne ölçüde kazandıklarını süreç ve sonuç değerlendirme ile belirlemeliyiz. En sık kullanılan değerlendirme aracı, yazılı sınavlardır. Yazılı sınavlarda bir metin verilir ve o metinle ilgili sorular, dil bilgisel sorular ve öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlatılmasını istediğimiz kompozisyon sorusu sorulur genellikle. Bu, sonuç değerlendirmeye örnektir.

Araştırmacıya göre; öğretmenler değerlendirmelerini, kazanımları dikkate alarak yaparlar. Test sınavlar tarafsız, herkes eşit sorular sorulan, ayrıntılı bilgiler sunan, öğrencinin bilgisi ortaya koyan sorulardır. Eğitim sürecinde kullanılan en yaygın sınav şeklidir. Araştırmacıya göre; sınav üç aşamada yapılır.

 

·        Kavrama, yorumlama soruları,

 

·        Dil bilgisel yönlü sorular,

 

·        Konuyu daha çok tasarı, sentez yönünden değerlendiren sorular.


SINAV SORULARININ DÜZEYLERİ


    Sorular kazanımlara uygun olmalıdır. Olmadığı durumda öğrenciler, derse olumsuz duygular besleyebilir. Kazanımlar, öğretmenlere yol göstermelidir. Her kazanım birbirinden farklı düzeydedir. Bloom Taksonomisi kapsamındaki basamaklara uyum sağlayarak hareket edilir. Sınav soruları bu taksonomi çerçevesinde hazırlanmalıdır.

    Soru yapılandırma çemberi denen yapıda bilgi soruları, kavrama soruları, yorumlama soruları, uygulama, analiz , sentez ve değerlendirme soruları bulunur.

Yazılı sınav soruları; öğrencilerin düşünmelerini, cevaplarını planlamalarını ve kendi sözcükleri ile ifade etmelerini sağlar. Yazılı sınavlar, üst düzey zihinsel becerileri ölçmek için de uygundur.


ÖĞRENCİLERİN YAZMA ÇALIŞMALARINI DEĞERLENDİRMEDE KENDİ GÖRÜŞLERİNE BAŞVURMA


    Öğrenciler, bu süreçte hem hatalarını, eksik yanlarını görür hem de saygı çerçevesinde tavsiye veya eleştiride bulunabilirler.

 

ÖZ DEĞERLENDİRME


    Öz değerlendirme öğrencilerin kendi kendilerini değerlendirmesidir.

 

YAZIYI GÖZDEN GEÇİRME, DÜZELTME VE GELİŞTİRME ÇALIŞMALARI

 

    İçerik açısından gözden geçirme, yazıda aktarmak istediğin tam olarak anlatabilmiş mi diye inceler. Yüzeysel gözden geçirme de yazıyı, okur için uygun olması açısından inceler. Öğrenciler ölçütlere uygun şekilde yazdıklarını okumalı, değerlendirilmeli ve ardından yazıyı son hâline ulaştırmalıdır. Yazı, son hâline ulaştıktan sonra sınıf ortamında paylaşılabilir ardından da okur bu yazıyı değerlendirebilir.

 

AKRAN DEĞERLENDİRME


Bu çalışma öğrencilerin çalışmalarına eleştirel bakmalarını sağlamaktadır. Ayrıntılı olarak değerlendirme imkânı sağlar. Geri bildirim oluşur. Araştırmacıya göre; hayat boyu öğrenme de etkilidir. Akran değerlendirmeleri, öğrencilerin çalışmaları sınıftaki arkadaşlarıyla değerlendirmeleridir. Burada öğrenciler işbirlikçi bir çalışma içerisinde olurlar, hoşgörülü davranırlar.


GRUP DEĞERLENDİRME

Bu değerlendirme türü, bir grup öğrenci tarafından yapılır. Grup orta düzeyde kişilerden oluşmaktadır. Araştırmacıya göre; bu tür değerlendirme hem içerik hem de biçim bakımından akran değerlendirmesini hem de öz değerlendirmeyi kapsar.

YAZMA SÜRECİNDE ÖĞRETMENLERCE YAPILAN DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI

Öğrencilerin bilgi ve birikimlerini belirlemek için kâğıt üzerinde olan sınav neticeleri yanında farklı değerlendirme yöntemleri de kullanılmaktadır. Öğrencilerin performans ve proje görevlerindeki hallerini belirlemek için dereceli puanlama anahtarı, kontrol listeleri vb. değerlendirme araçları kullanılır.

HOLİSTİK (BÜTÜNCÜL) DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMI

  Bu yaklaşım, seçilen nitelikleri bir puanla incelemeyi ve değerlendirmeyi hedefleyen ve performansın değişik seviyelerini açıklayan değerlendirme vasıtası görevini üstlenmektedir. Öğrenci eserine yüzeysel bakıldığı için bu değerlendirme türünde detaya girilmediği görülmektedir.

 

ANALİTİK (ÇÖZÜMLEYİCİ) DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMI

  Detaylı inceleme yaparak not verme, öğrencilerin kaleme aldığı yazıların içerik, düzenleme, yazım ve noktalama, dil kullanımı gibi beceri düzeylerine ayrışmasını sağlayarak, her beceri düzeyine ilişkin ağırlık getiren seviyeye göre farklı farklı notlandırma yapılması yaklaşımıdır.


YAZIYI DÜZELTME VE GERİ BİLDİRİMDE BULUNMA

 

    Bu aşama önemli aşamalardandır. Öğretmen aracılığıyla öğrenci ürünlerinin düzeltilmesi, öğrenciye dönütler verilmesi, öğrencilerin eksikliklerini görmesini ve aynı hataya tekrar düşmemeleri için etkili bir yoldur.


YAZMA ÇALIŞMALARININ KONTROL EDİLMESİ VE DÜZELTİLMESİ

Bir yazıyı tamamladıktan sonra kontrol etmek, muhtevanın incelenmesi, ve yazıdaki tutarsız olan kısımların düzeltilmesi gibi birtakım yönden bizlere yarar sağlamaktadır. Yazılan yazının düzeltilmesi ise; yazının yanlış veya hatalarını giderme ve yazılı anlatım çalışmasında öğrencinin zayıf yönlerinin bildirilmesinde oldukça önemli bir yere sahiptir.

DEĞERLENDİRME VE DÜZELTME SONRASI GERİ BİLDİRİMDE BULUNMA

 

    Öğretmen  veya sınıf arkadaşları öğrenciye geri bildirimde bulunabilir. Öğrenciye doğru ve yanlışları hakkında bilgilendirilir tavsiye verilebilir veya eksik yanları tamamlayacak davranışlar aktarılabilir ve öğrenciye doğru motivasyon sağlanır.

 

YAZMA ÇALIŞMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİNDE BİÇİM VE İÇERİĞİN ÖNEMİ

    Yazı çalışmaları içerik ve biçim açısından değerlendirilmeli ve ikisi de aynı düzeyde öneme sahip olacak şekilde değerlendirilmelidir. İçim unsurlarını fazla önem vermek bu süreci olumsuz etkiler. En önemli amaç okunabilecek düzeyde etkili bir yazı yazabilmektir.

 

DEĞERLENDİRMEDE DÜZELTME SEMBOLLERİ KULLANMA

 

    Düzeltme sembolleri kullanarak yazma becerisini düzeltilir ve bu, öğrencinin gelişmesi için gereken yollardan biridir.

Turnitin benzerlik oranı %0'dır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İYİLEŞİYORUM

 Uzun zaman oldu buraya yazmayalı. Yazmanın beni ne kadar rahatlattığını, içimdeki yüklerden ne kadar arındığımı unutalı yıllar olmuş. Hep b...