TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE YARATICI YAZMA BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ

 ÖZ

Yaratıcılık her insanda belirli ölçüde bulunan bir beceridir. Yazma becerisinde başarılı yazılar ortaya koymanın da ilk koşuludur.

GİRİŞ

Dilin belirlenmiş kurallarını biliyor olmak o dilim tamı tamına öğrenmiş olmak değildir. Dili iyi öğrenmek isteyen insan o dilin dört temel dil becerisini de bilmek zorundadır. O dilde yazabilmeli, konuşabilmeli, o dili okuyabilmeli ve o dilde konuşanları anlayarak dinleyebilmelidir. Zaten dil öğretimindeki amaçta budur. Dili farklı açılardan öğrencilere göstermektir. Öğrencilerin kendini ifade edebilmelerini sağlamaktır. Türkçe öğretim programında ulaşılması gereken bazı beceriler vardır; bunlar karar verme, dili güzel ve etkili kullanma, iletişim kurma, araştırma, eleştirel düşünme, problem çözme, girişimcilik ve teknolojiyi iyi kullanmadır. Bu becerilerin dışında ayrı bir öneme sahip bir beceri daha vardır ki o yaratıcılıktır.

YARATICILIK

Yaratıcılık, her insanda belli bir miktarda bulunan ve yaşamlarının her anında kullanılabilecekleri bir beceridir. Alışılmadık ürünler ortaya çıkartmayı sağlar. Kuramcılar bu beceriyi açıklamaya çalışmışlar fakat nesnel bir sonuca varamamışlardır. Hümanistler, yaratıcılığın insan üzerinde olumlu etkiler bıraktığını düşünmektedir. Psikoanalitik kuramcılarsa bunun tam tersini yaratıcılığın olumsuz izleri olduğunu savunmaktadır. Sosyal kuramcılar, yaratıcılığın deneyimle; bilişsel kuramcılar ise özgünlükle alakalı olduğunu söylemektedir.

Yaratıcı Düşünme

Daha önce bir araya gelmemiş iki düşüncenin, iki nesnenin aynı bağlamda ilişkilendirilmesidir. Yaratıcı insan; meraklı, araştırmacı, eleştireldir. Dünyaya diğer insanları baktığı pencereden bakmazlar. Olayları farklı bakış açılarıyla yorumlarlar. Analitik düşünürler.  Yaratıcı düşünme sürecinde ilk bilgiler toplanır, problem araştırılır. Ardından kuluçka döneminde sorun mantıklı açılardan düşünmeye başlanır. Aydınlanma basamağında ürünler oluşmaya başlar ve son olarak da ortaya çıkan ürününün doğruluğu incelenir. Birden fazla ürün ve fikir ortaya çıkar.

Yazma Süreci

İnsanlar iletişim kurarak anlaşırlar. Yazı ise bu iletişim araçlarından biridir. İletilecek düşüncelerin kelimeler aracılığıyla aktarılmasına yazılı iletişim adı verilir. Yazı yazdıkça tecrübe edinilen, deneyim kazanılan ve daha iyi yapılmaya başlayan bir yetidir. Bu sebeple yazmak isteyen bireyler, yazar adayları korkmadan yazmayı denemektedir.

Yaratıcı Yazma

Bireyin yazarken yaratıcı olmasıdır. Yazıda yaratıcılık çok önemlidir. Bir olay ya durumu herkesle aynı biçimde yazarsanız o yazının okuyucuyu etkileyen hiçbir yanı kalmaz. Ona kendinizden bir şey katmalısınız ve bu kattığınız şey oldukça yaratıcı olmalıdır. Dili de yaratıcı bir biçimde kullanmanız gerekmektedir. Tabii dili yaratıcı bir biçimde kullanabilmek için dilin bütün ayrıntılarına hâkim olmanız gerekmektedir. Dili orijinal ve etkili kullanmalısınız. Dilin dikkat çekici olmasıyla da kalmayıp yazdığınız yazının, fikirlerinizin de dikkat çekici olması lazım. Üslubunuz da aynı şekilde dikkat çekmeli, etkileyici olmalı. Kelimeleri doğru seçmeli, anlatımı akıcı tutmalı, okuyucuyu sıkmamalısınız. Yazım ve noktalamaya da dikkat etmelisiniz.

Yaratıcı yazma çalışmalarında yazar adayı yazmaktan daha az sıkılır. Monotonluktan, tek tip yazmadan uzaklaşır ve kendinden bir şeyler katma imkânı bulur bu da yazmayı daha çok sevmesini sağlar. Yazma, diğer becerilerden çok farklıdır. Yazar ister istemez yazdıklarının altında yatan hislerini ve düşüncelerini de ele verir. Bir insanı anlamanın en iyi yollarından biri de onun yazılarını okumaktır.

Yaratıcı Yazmanın Tarihsel Gelişimi

Geçmişi yaklaşık yüz yıl önceye dayanır. Savaşların ardından bireysellik ön plana çıkmış, psikolojik açıdan 1950’lerde rahata kavuşulmuş; 1980 sonrasında da süreç odaklı yazmaya geçilmiş ve eğitimi verilmiştir.

Yaratıcı Yazma ve Beyin İşlevi.

Beynin iki lobu vardır. Bu iki lob sinirler ile birbirine bağlı olarak çalışır. Korpus Kollosum gelişir ve zamanla kullanım sıklığı artar. Sağ beyin hayallerle, duygularla, sesle yaratıcılıkla ilişkilidir. Sol beyin ise akılcı ve mantıkçıdır. Yazma beynin iki tarafını da birlikte çalıştırır.

Yaratıcı Yazmada Öğretmenin Rolü

Eleştiren, bilgiyi keşfeden, sorgulayan, düşünen, yaratıcı bireyler yetiştirmek çağdaş eğitimin hedefidir. Bu eğitimi verebilmek için en ideal ders Türkçedir. İki yazma yaklaşımı vardır. Birincisi süreç odaklı ikincisi ürün odaklı. Eskiden ürün odaklı yazma yaklaşımı tercih edilirken artık süreç odaklı yazma yaklaşımı tercih edilmektedir. Bu tercih ile öğretmenin görevleri de değişmiştir. Öğretmenin ifade gücü ne kadar iyi olursa öğrencinin de yazma becerisi o kadar gelişmiş olmaktadır. Öğretmenler öğrencileri teşvik etmeli, harekete geçirmelidir.  Her öğrenciden yaratıcı yazma becerisi vardır. Önemli olan bunu harekete geçirmektir.

Yaratıcı Yazma Çalışmalarının Değerlendirilmesi

Yazının yaklaşımına göre değerlendirme türü değişir. Ürün odaklı yaklaşımda yazım kurallarına dikkat edilirken, süreç temelli yazmada tüm sürece dikkat edilir. Bazı öğretmenler bu değerlendirmelerin çok zor olduğunu düşünür. Bütün öğrencilere eşit not verilmelidir. Öğretmen kendi düşüncelerini uygulatmak için baskı kurmamalıdır. Bireysel farklılıklar göz önünde bulundurulmalıdır.

Sonuç

Alışılmıştan farklı olmaktır yaratıcılık. Bireyin kendine özgü yazılarını ortaya koyabilmesi, kendi hayal gücünün somut halini göz önüne sermesidir. Öğrencileri normallikten, sıradanlıktan kurtaran bir beceridir.

Türkçe Derslerinde Kullanılabilecek Yaratıcı Yazma Etkinlikleri

Bakış açısı değiştirme, tasvir yapma, geriye dönme, kişi tasviri gibi etkinlikler yapılabilir.

Turnitin benzerlik oranı %1'dır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İYİLEŞİYORUM

 Uzun zaman oldu buraya yazmayalı. Yazmanın beni ne kadar rahatlattığını, içimdeki yüklerden ne kadar arındığımı unutalı yıllar olmuş. Hep b...