ÖZ
Bu araştırma, öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme
becerilerinin yeterli olup olmadığını belirlemek için yapılmıştır.
GİRİŞ
Ölçme ve değerlendirme yapma sebebi denetlemektir.
Eğitimi, eğitim sistemini ve öğretmen- öğrenci başarısını ölçme ve
değerlendirmeler sayesinde anlarız. Türkçe dersi kapsam olarak öteki derslerin alt
yapısında da bulunduğu için önemli bir derstir. Bu nedenle Türkçe derslerinde
kullanılan ölçme ve değerlendirme araçları öğrencilerin hem psikomotor hem
bilişsel becerilerini hem de duyuşsal becerilerini bütünsel olarak geliştirir.
Konuşma ve yazma yeterliklerinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi öğretmenlerin farklı
ölçme araçları kullanmasıyla gerçekleşir. Sözlü beceriler için ölçme araçları
hazırlanıp ve uygulanırken uzun zaman geçer. Öğrenciler için sorular
hazırlanırken, üst düzey becerilerini harekete geçirecek veya geliştirecek
sorular hazırlanılmalıdır. Ölçme ve değerlendirme sürecinde Bloom
Taksonomisindeki basamaklar esas olmalıdır. Öğrenci değerlendirilme sürecinde
alt düzey ve üst düzey becerileri kapsayan ölçme araçları hazırlanmalıdır.
ARAŞTIRMANIN AMACI
Bu araştırma, öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme
becerilerinin yeterli olup olmadığını belirlemek için yapılmıştır.
ARAŞTIRMANIN PROBLEM CÜMLESİ
Türkçe dersi öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme
yeterlikleri ve ölçme araçlarına dair görüşleri nelerdir?
ALT PROBLEMLER
• Türkçe dersinde ortaokullarda sorular hangi öğrenme
alanlarını ölçmektedir? Hangi açıdan ölçmektedir?
• Öğretmenler, dört temel dil becerisini ölçmeyi
başarabiliyorlar mı, hangi dil becerisinin değerlendirmesi daha önemli?
• Türkçe dersi ortaokulda hangi dil becerilerini hangi
tür sorularla ölçmeli?
• Öğretmenler Bloom Taksonomisindeki her basamaktan
soru yazabiliyor mu?
ARAŞTIRMANIN YÖNTEMİ VE DESENİ
Bu çalışma
2018-2019 Eğitim- Öğretim döneminde kullanılan ölçme vasıtalarına dayalı nitel
araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemine göre deseni düzenlenmiştir.
ARAŞTIRMANIN ÇALIŞMA GRUBU
2018-2019
Eğitim- Öğretim zamanında Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı olan ortaokullarda
vazifeli 22 Türkçe öğretmeni araştırmanın çalışma grubunu meydana
getirmektedir.
VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
Türkçe
öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye dayalı düşüncelerini yayınladığı araç
görüşme formudur. Bu görüşme formu, ortaokulda kullanılan değerlendirme
vasıtalarının özelliği ile alakalı 6 sorudan meydana gelmektedir.
VERİ ANALİZ YÖNTEMİ
İçerik analizi yapılmıştır.
GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK
Öğretmenler birbirinden ayrı görüşerek değerlendirilmiştir.
Görüş farklılığı olan maddeler tekrar
değerlendirilmiş ardından görüş birliğine ulaşılmıştır.
BULGULAR
Bu araştırmada
1. problemin sonuçlanmasında Türkçe öğretmenlerinin sınıf seviyelerine
oluşturdukları sınavlarda hangi dil becerilerini inceledikleri tartışılmıştır.
2. problemin tahlil edilmesinde sınıf seviyelerine göre Türkçe öğretmenlerinin
ölçme vasıtalarında kullandıkları suallerin tetkik edilmesinden elde edilen
bulgulardan faydalanılmıştır. 3. problemin tahlil edilmesinde ise sınıf
seviyelerine göre ölçme vasıtalarındaki suallerin hangi zihinsel seviyeyi
ölçtükleri ile alakalı yüzdelikler tablolar şeklinde gösterilmiştir. Son olarak
4. problemin tahlil edilmesinde yine Türkçe dersi ile alakalı öğretmenlerin
başarı düzeyi hakkındaki yargıların içerik bulgusundan oluşturulan verilerden
faydalanılmıştır.
Dil Becerilerinde Yetkinlik: Öğretmenler, öğrenciler
için dil ile ilgili başarı kıstaslarının bilhassa yazılı ve sözlü olarak
kendilerini açıklayabilme gücünün olduğunu söylemişleridir.
Duyuşsal Becerilerde İyileşme: Türkçe öğretmenlerine
göre var olan Türkçe dersi öğrencilere okuma becerisindeki alışkanlığı ve
kuralların, değerlerin edinilmesini sağlanılmalıdır. Okul müesseselerinde
öğrencilerin zihinsel becerilerinin yanında duyuşsal becerilerinde oluşmasını
sağlayan nitelikli derslerden biri de Türkçedir.
Dört dil becerisi: Öğretmenlerden yedisi dört dil
becerisinin ölçülmesi gerektiğini ve bunun önemli olduğunu söylemişlerdir.
Anlatma becerileri: Öğretmenlerin on biri bu
becerilerin önemli olduğunu söylemişlerdir.
Anlama becerileri: Öğretmenlerin dördü okuma ve
dinlemenin temel beceriler olduğunu söylemişlerdir.
Dil bilgisi: Dil bilgisinin temel becerilerden daha az
önemli olduğunu belirtmişlerdir.
Okuryazarlık becerileri: Bu becerinin de
değerlendirilmesi gerektiğini belirtmişlerdir.
Çok yönlü ölçme ve değerlendirme
araçlarının kullanımı
On sekiz öğretmenin konuşma becerisi ile ilgili ölçme
araçlarına ihtiyaç duyduklarını söyleyebiliriz. Her beceri için ayrı uygulama
sınavlarının yapılması gerektiğini belirten öğretmenler de olmuştur. Dil
öğreniminin bütün olarak değerlendirilmesi gerektiğini söylemişlerdir.
Öğretmenler, tamamlayıcı ölçme araçlarının öneminin farkındadırlar.
SONUÇ VE TARTIŞMA
Ölçme araçları
ve öğretmen yargılarına göre oluşturulan bu araştırmada öğretmenlerin
değerlendirme ve ölçme uygulama ve bilgilerin yetersiz olduğu ortaya
çıkarılmıştır. Sonuç itibariyle, öğretmen yetiştiren ve geliştiren
müesseselerin ölçme ve değerlendirme, alan eğitimi ile alakalı dersleri daha
uygulamalı olarak düzenlenmelidir.
Turnitin benzerlik oranı %1'dir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder