TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL BECERİLERİNİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YETERLİKLERİ

 ÖZ

Bu araştırma, öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme becerilerinin yeterli olup olmadığını belirlemek için yapılmıştır.

GİRİŞ

Ölçme ve değerlendirme yapma sebebi denetlemektir. Eğitimi, eğitim sistemini ve öğretmen- öğrenci başarısını ölçme ve değerlendirmeler sayesinde anlarız. Türkçe dersi kapsam olarak öteki derslerin alt yapısında da bulunduğu için önemli bir derstir. Bu nedenle Türkçe derslerinde kullanılan ölçme ve değerlendirme araçları öğrencilerin hem psikomotor hem bilişsel becerilerini hem de duyuşsal becerilerini bütünsel olarak geliştirir. Konuşma ve yazma yeterliklerinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi öğretmenlerin farklı ölçme araçları kullanmasıyla gerçekleşir. Sözlü beceriler için ölçme araçları hazırlanıp ve uygulanırken uzun zaman geçer. Öğrenciler için sorular hazırlanırken, üst düzey becerilerini harekete geçirecek veya geliştirecek sorular hazırlanılmalıdır. Ölçme ve değerlendirme sürecinde Bloom Taksonomisindeki basamaklar esas olmalıdır. Öğrenci değerlendirilme sürecinde alt düzey ve üst düzey becerileri kapsayan ölçme araçları hazırlanmalıdır.

ARAŞTIRMANIN AMACI

Bu araştırma, öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme becerilerinin yeterli olup olmadığını belirlemek için yapılmıştır.

ARAŞTIRMANIN PROBLEM CÜMLESİ

Türkçe dersi öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme yeterlikleri ve ölçme araçlarına dair görüşleri nelerdir?

ALT PROBLEMLER

• Türkçe dersinde ortaokullarda sorular hangi öğrenme alanlarını ölçmektedir? Hangi açıdan ölçmektedir?

• Öğretmenler, dört temel dil becerisini ölçmeyi başarabiliyorlar mı, hangi dil becerisinin değerlendirmesi daha önemli?

• Türkçe dersi ortaokulda hangi dil becerilerini hangi tür sorularla ölçmeli?

• Öğretmenler Bloom Taksonomisindeki her basamaktan soru yazabiliyor mu?

ARAŞTIRMANIN YÖNTEMİ VE DESENİ

 

  Bu çalışma 2018-2019 Eğitim- Öğretim döneminde kullanılan ölçme vasıtalarına dayalı nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemine göre deseni düzenlenmiştir.

 

ARAŞTIRMANIN ÇALIŞMA GRUBU

 

  2018-2019 Eğitim- Öğretim zamanında Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı olan ortaokullarda vazifeli 22 Türkçe öğretmeni araştırmanın çalışma grubunu meydana getirmektedir.

 

VERİ TOPLAMA ARAÇLARI

 

    Türkçe öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye dayalı düşüncelerini yayınladığı araç görüşme formudur. Bu görüşme formu, ortaokulda kullanılan değerlendirme vasıtalarının özelliği ile alakalı 6 sorudan meydana gelmektedir.

VERİ ANALİZ YÖNTEMİ

İçerik analizi yapılmıştır.

GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK

Öğretmenler birbirinden ayrı görüşerek değerlendirilmiştir.  Görüş farklılığı olan maddeler tekrar değerlendirilmiş ardından görüş birliğine ulaşılmıştır.

BULGULAR

  Bu araştırmada 1. problemin sonuçlanmasında Türkçe öğretmenlerinin sınıf seviyelerine oluşturdukları sınavlarda hangi dil becerilerini inceledikleri tartışılmıştır. 2. problemin tahlil edilmesinde sınıf seviyelerine göre Türkçe öğretmenlerinin ölçme vasıtalarında kullandıkları suallerin tetkik edilmesinden elde edilen bulgulardan faydalanılmıştır. 3. problemin tahlil edilmesinde ise sınıf seviyelerine göre ölçme vasıtalarındaki suallerin hangi zihinsel seviyeyi ölçtükleri ile alakalı yüzdelikler tablolar şeklinde gösterilmiştir. Son olarak 4. problemin tahlil edilmesinde yine Türkçe dersi ile alakalı öğretmenlerin başarı düzeyi hakkındaki yargıların içerik bulgusundan oluşturulan verilerden faydalanılmıştır.

Dil Becerilerinde Yetkinlik: Öğretmenler, öğrenciler için dil ile ilgili başarı kıstaslarının bilhassa yazılı ve sözlü olarak kendilerini açıklayabilme gücünün olduğunu söylemişleridir.

Duyuşsal Becerilerde İyileşme: Türkçe öğretmenlerine göre var olan Türkçe dersi öğrencilere okuma becerisindeki alışkanlığı ve kuralların, değerlerin edinilmesini sağlanılmalıdır. Okul müesseselerinde öğrencilerin zihinsel becerilerinin yanında duyuşsal becerilerinde oluşmasını sağlayan nitelikli derslerden biri de Türkçedir.

Dört dil becerisi: Öğretmenlerden yedisi dört dil becerisinin ölçülmesi gerektiğini ve bunun önemli olduğunu söylemişlerdir.

Anlatma becerileri: Öğretmenlerin on biri bu becerilerin önemli olduğunu söylemişlerdir.

Anlama becerileri: Öğretmenlerin dördü okuma ve dinlemenin temel beceriler olduğunu söylemişlerdir.

Dil bilgisi: Dil bilgisinin temel becerilerden daha az önemli olduğunu belirtmişlerdir.

Okuryazarlık becerileri: Bu becerinin de değerlendirilmesi gerektiğini belirtmişlerdir.

Çok yönlü ölçme ve değerlendirme araçlarının kullanımı

On sekiz öğretmenin konuşma becerisi ile ilgili ölçme araçlarına ihtiyaç duyduklarını söyleyebiliriz. Her beceri için ayrı uygulama sınavlarının yapılması gerektiğini belirten öğretmenler de olmuştur. Dil öğreniminin bütün olarak değerlendirilmesi gerektiğini söylemişlerdir. Öğretmenler, tamamlayıcı ölçme araçlarının öneminin farkındadırlar.

SONUÇ VE TARTIŞMA

  Ölçme araçları ve öğretmen yargılarına göre oluşturulan bu araştırmada öğretmenlerin değerlendirme ve ölçme uygulama ve bilgilerin yetersiz olduğu ortaya çıkarılmıştır. Sonuç itibariyle, öğretmen yetiştiren ve geliştiren müesseselerin ölçme ve değerlendirme, alan eğitimi ile alakalı dersleri daha uygulamalı olarak düzenlenmelidir.

Turnitin benzerlik oranı %1'dir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İYİLEŞİYORUM

 Uzun zaman oldu buraya yazmayalı. Yazmanın beni ne kadar rahatlattığını, içimdeki yüklerden ne kadar arındığımı unutalı yıllar olmuş. Hep b...