YÖNETİM VE EĞİTİM PLANLAMASI AÇISINDAN EĞİTİMİN SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

İdarecilerin yetersizliği ve bu alanda yaşanan atamalardaki boşluklar ve tutarsızlıklar büyük bir problemdir. Bölgedeki okullara idareci olarak atanan yeni mezun stajyer öğretmenlerin aynı zamanda müdür yetkili olmalarından dolayı kurumun gelişmesine hiçbir katkıları bulunmamaktadır. Bu öğretmenler zaten stajyer olduklarından bırakın idareciliği öğretmenlik tecrübesi bile yoktur. Çünkü bu alanda bilgi ve deneyim eksikliği yaşamaktadırlar. Buna çözüm olarak kurumlara idareci olarak atanacakların belli bir tecrübe ve bilgi donanımına sahip olmaları gerekmektedir.

Sosyal, kültürel ve sportif faaliyetlerin yetersizliği büyük bir problemdir. Bölgedeki birçok okulda fiziki donanım olarak sosyal, kültürel ve sportif faaliyetlerin gerçekleşmesine olanak sağlayacak imkanlar yoktur (örneğin tiyatro salonu, spor salonu veya sahası, spor araç gereçleri, kütüphane, laboratuvar, bilgi teknoloji sınıfı vb.) Bu da iyi bir yönetim ve eğitim planlaması yapacak idareci ve öğretmenlerle başarılabilir.


Pek çok eğitimcinin çalıştığı merkezde ikamet etmemesi, çevreyi yeterince tanımaması problem oluşturmaktadır. Okullara atanan öğretmenler ve idareciler atandıkları okul bölgesinde yaşamak yerine merkezleri tercih etmektedirler. Çünkü okulun civarlarında lojman veya öğretmenin yaşayabileceği uygun bir ev ortamı bulunmamaktadır. Bunun karşılanması içinde okul bölgelerinde mutlaka öğretmen lojmanları yapılmalıdır. Bu sayede öğretmen ve idareci çalıştığı bölgenin insanları ve sorunları daha yakından tanır ve gerekli önlemleri alır.

Öğrenci üzerinde öğretmenin yeteri kadar söz hakkına sahip olmaması bir problemdir. Son zamanlarda öğretmenlerin ve idarecilerin gerek mevzuattaki değişikliklerle, gerek kurumun tam olarak öğretmenine sahiplenmemesinden kaynaklı gerekse basın yayın organları yoluyla öğretmenlerin ağır baskı altında bulunması yüzünden öğrenci üzerinde yeterli söz hakkına sahip olamamaktadır. Yapılacak değişikliklerle öğretmenin toplum içinde gerekli itibarının yeniden sağlanması öğrenci eğitimi üzerinde büyük etkiye sahip olacaktır.

Okullarda memur ve hizmetli personelinin ya hiç bulunmaması, ya da yetersizliği problemdir. Okullardaki memur ve hizmetlinin bulunmayışı öğretmenlerin ve idarecilerin zaten ağır olan yükünü daha da ağırlaştırmaktadır.  Çünkü temizlik, bakım onarım gibi her türlü işi yapmak öğretmenin ve idarecinin görevi haline gelmiştir. Bu durumdan bir an önce vazgeçilerek gerekli önlemlerin alınması ve hizmetli-memur atamalarının ihtiyaç kadar yapılması gerekmektedir.

Taşımalı ilköğretimin, İlköğretim çağındaki çocuklarda bıkkınlık oluşturması. Taşımalı eğitim bölgede en büyük sorun olup eğitim sistemimizin kanayan bir yarasıdır. 6 yaşındaki bir öğrenciyi ağır kış koşullarında sabahın 6’sında uykulu vaziyette alıp birkaç saatlik yorucu bir yolculuktan sonra verilecek eğitim anlamsızdır. Bunun için taşımalı eğitim yerine hem köy okulları mutlaka açık bulundurulmalı hem de ihtiyaç halinde YİBO’ların (Yatılı İlköğretim Bölge Okulları) yaygınlaştırılması daha kalıcı bir çözüm üretir.

Eğitim- Öğretim konulu toplantılara gereken önemin verilmemesi, ciddiyetten uzak olması. Zümre öğretmenleri toplantıları, şube öğretmenler toplantıları, seminerler, hizmet içi eğitim faaliyetleri gibi eğitimi destekleyecek etkinliklerin tamamına yakını ciddiyetten uzak olup gerekli önemi görememektedir. Bu olumsuz durumda kurum yöneticileri-idareciler-öğretmenlerin etkileri büyüktür. Bunun düzeltilmesi için de gerekli otokontrol sisteminin oturtulması gerekmektedir.

Eğitim bölgesinde oturmuş bir öğretmen kadrosunun bulunmayışı, sözleşmeli ve vekil öğretmen uygulaması. Bölgeye gelen öğretmen ve idareciler özellikle ilçelerde ortalama 2-4 yıl süreyle görev yapmaktadır. Bu süre bir okulun gelişiminin sağlanması için oldukça yetersiz bir süredir. Bölgeye atanan öğretmen ve idareciler bırakın orada uzun süre kalıp eğitimi ve ortamı düzene sokmayı bir an önce bölgeden kurtulup büyük şehirlere gitme derdindedir. Bunun önlenmesi içinde bölgeye atanan bir öğretmen veya idarecinin en az orada 4 yıl kalma şartının sağlanması gerekmektedir.  Ayrıca 4 yıl şartı koyulan öğretmen ve idarecileri orada bulunmaya teşvik edecek gerekli sosyal ekonomik ve kültürel önlemlerin alınması gerekmektedir.

Öğretmene asli görevlerinin dışında gereğinden fazla ya da ilgisiz görevler verilmesi. Öğretmen ve idarecilerin eğitim yönetim planlamasının dışında her türlü kurumun memuruymuş gibi tüm işlerine yönlendirilmesi öğretmenlerin enerjisini tüketmektedir. Eğitimcilere verilen bu ağır iş yükünün acilen kaldırılması ve asli görevlerini yapmasına olanak sağlanması gerekmektedir.

 Okulun, Bakanlığımız ve ailenin eğitimden beklentilerinin farklı olması. Bakanlığın müfredat programlarının köy okullarında uygulanabilirliğinin olmaması ve velilerin beklentileriyle uyuşmadığı görülmektedir. Bunun giderilmesi için köy okullarında özellikle uygulama alanlarının yaratılması gerekmektedir. Bu da ancak yeterli bilgi ve donanıma sahip öğretmen ve idareci ile mümkün olur.

Okullarda sınıflar arası yeterli rekabet ortamının oluşturulamayışı. İl ve ilçelerimizde imkanı az olan öğrenciler arasında sınav stresinin olmayışı rekabet ortamı da yaratmamaktadır. Bu yüzden eğitim yöneticileri planlama yaparken kurumlar arası rekabet ortamı oluşturmak için bilgi kültür yarışmaları ve ödüllendirmeler düzenleyerek motivasyonu sağlamalıdır.

Öğretmen üzerinde bulunan idare- müfettiş baskısı. Rehberlik yapılmaması. Teftişlerin dokümana dayalı yapılması. Bölgede bulunan idareci ve öğretmenler büyük bir denetim baskısı yaşamakta ve senede bir kez yapılan müfettiş denetim ve ziyaretleri öğretmene ve idareciye büyük stres yaşatmaktadır. Müfettişler ve kurum yöneticileri denetimden çok rehberlik etmeye özen göstermelidir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İYİLEŞİYORUM

 Uzun zaman oldu buraya yazmayalı. Yazmanın beni ne kadar rahatlattığını, içimdeki yüklerden ne kadar arındığımı unutalı yıllar olmuş. Hep b...