METİN NEDİR?
Ana fikre, temel düşünceye sahip olan sözcelere metin denir.
İletişimin yapı taşlarından biridir.
METİN TÜRLERİ NELERDİR?
METİN TÜRLERİ / TİPLERİ
İki tür metin vardır, birincisi okuyucuda metni yaşatacak
olan kurgusal metinler; ikincisi ise bir hayat birikiminden elde edilerek
yazılan öğretici yazılardır.
YAZARIN METİN YAZMADAKİ AMACI
·
Anlatma isteği
·
Betimleme yapma ihtiyacı
·
Kanıtlama ve eleştirme isteği
·
Bilgi verme
·
Esin verme, öneride bulunma
·
Düşüncesini söylemek istemesi
·
Haber verme vb…
HİKÂYE EDİCİ (ÖYKÜLEYİCİ) METİNLER
Bu metinlerde konu dizilimi önemlidir. Giriş, gelişme ve
sonuç kısımlarından oluşur. Çocukların dil gelişimine katkısı vardır. Okuyanın;
okuduğunu anlama, yorumlama , açıklama, örgütleme gibi becerilerini geliştirir.
BİLGİ VERİCİ METİNLER
Bilgi vermek üzere yazılmış metinlerdir.
METİNSELLİK ÖLÇÜTLERİ
Bağdaşıklık: Metindeki tümcelerin birbiri ile
olan bağlantı durumlarıdır. Metin bu bağıntılar sayesinde ortaya çıkar.
Tutarlılık: Metnin başından sonuna kadar
belirtilenlerin önceki anlatımlarla çelişmemesidir. Söylenenin tersinde bir
yargı söylenmemesidir.
Amaçlılık: Yazarın yazma amacını okuyucuya
verebilmesidir.
İkna Edicilik: İnandırıcı olmaktır. İyi bir
metin okuyucu ikna etmelidir. Yazılanların gerçek olduğunu hissettirmelidir.
Bilgilendiricilik: Okuyucuya dengeli bir
biçimde eski ve yeni bilgilerin sunulmasıdır.
Duruma Uygun Olma: Konu, yazarın yazma amacı,
metin türü ve okuyucu kitlesine uygun anlatım seçilmesidir.
Metinlerarasılık: Alıntılar mozaiğidir. Her
metnin bir önceki metinle ilişkisi vardır. Okuyucunun okurken diğer metinlerle
ilişkisini kavraması metinlerarasılıktır.
METİN ÖĞRETİMİNDE BAŞKA METİNLERDEN YARARLANMA
Aynı konu ve tema çerçevesinde yazılan metinlerin çeşitliliği
konusunda öğrencilere bakış açısı kazandırmak mümkündür.
METİN ÜRETİMİNDE BAŞKA METİNLERDEN YARARLANMA
Farklı açılardan aynı resme bakmayı sağlar. Yorum gücünü
geliştirir.
METİN ÜRETİMİNİN GENEL EVRELERİ
·
Amaç saptanır.
·
Söylem tasarlanır.
·
Düşünceler oluşturulur.
·
Kavram ağı kurulur.
·
Dilsel göstergeler seçilir.
·
Metin düzeyinden dilsel kodlamaya geçilir.
·
Metin seslendirilir/ yazılır.
METİN TÜRLERİ
Edebi- kurmaca ve öğretici- bilgi verici olarak ikiye
ayrılır.
YAZILI ANLATIM TÜRLERİ/ EDEBÎ TÜRLER
Göker bu anlatım türlerini üç başlıkta incelemiştir.
1.
Bilgiyi ön planda tutan türler: Öğretme amacı
olan metinlerdir. (Fıkra, deneme, anı, bildiri, makale…)
2.
Duyguyu ön planda tutan türler: Bu metinlerin
amacı insanların duygu ve düşüncelerini etkilemektir. ( roman, tiyatro, şiir…)
3.
Pratik amaçlı türler: Pratik bilgiler vermeyi
amaçlar. (rapor, mektup, tutanak…)
KİTAP TANITIMI
Kitapları tanıtan yazılardır.
DÜŞÜNCE DEĞERİ OLAN YAZILAR
HABER
Toplumu bilgilendirmek için yazılan yazılardır. Başlığı
dikkat çekici, dili de yalın olmalıdır.
MAKALE
Bir konu hakkında bilgi vermek ve bir düşünceyi savunmak
amacıyla yazılır. Konu kısıtlaması yoktur. Düşünceye dayalı metinlerdir.
İnandırıcı olmalıdır.
BİLİMSEL MAKALE
Araştırma veya incelemeye dayanır. Bilimsel konuları
açıklamak için uygundur.
FIKRA
Günlük ve toplumsal olay konu alınır. Kısa ve detaysızdır.
Düşünsel bir planla yazılır. Kanıtlanacak düşünce yoktur sadece görüş içerir.
Dili sadedir.
ELEŞTİRİ (TENKİT)
Bir sanat eserinin ya da sanatçının asıl değerini ortaya
çıkartan yazılardır. Yazarın sübjektif olması, taraf tutmayıp, karalama
politikaları da gütmeden sanatı ve sanatçıyı eleştirmesi gereklidir. Eser değerlendirirken
düşünceler o esere dayalı yazılmalıdır.
DENEME
Yazarın iddiasız bir tutumla düşüncelerini dile getirdiği,
genellikle söyleşi tarzında olan yazılardır. Yazar kendini rahat hissettiği
şekilde yazar, ispatlar bulunmaz. Söz oyunları olabilir.
SÖYLEŞİ
Gündelik konular karşılıklı konuşuyormuşçasına yazılır. İçten,
samimi bir yazıdır. Her konuda yazılabilir.
RÖPORTAJ
Gözlem ve araştırmaların sunulduğu gazete yazılarıdır.
Fotoğraf eklenebilir.
GEZİ YAZISI
Yazarın gezdiği yerlerin daha önce ele alınmayan yönlerini
anlattığı yazılara gezi yazısı denir. Gözlem önemlidir. Resim veya fotoğraf
kullanılabilir.
ANI (HATIRA)
Yazar, geçmişte yaşadığı olayları anlatır. Geçmiş konu
alındığı için tarihle alakalıdır. Olaylar olduğu gibi anlatılmalıdır. Yanlış
bilgi verilmemeli samimi bir kalemle yazılmalıdır.
GÜNLÜK (GÜNCE)
Yazar; kendinin dostudur. Kendi anlatır, kendi dinler. Gün
içinde yaşadıklarını anlatır. Öğrencilere yazma alışkanlığı günlük ile
kazandırılabilir.
BİYOGRAFİ (YAŞAM ÖYKÜSÜ)
Yaşamında iz bırakmış insanların hayatlarını, eserlerini,
dünyaya kazandırdıklarını anlatan yazılardır. Kronolojik ve tarafsız
yazılmalıdır.
OTOBİYOGRAFİ (ÖZ YAŞAM ÖYKÜSÜ)
Yazar kendi hayatını kaleme alır. Olabildiğince nesnel
yazılmalıdır. Okuyucu bu yazıları okuyarak kendi hayatını şekillendirmeden
yaşananlardan ders çıkartabilir.
SANAT DEĞERİ OLAN YAZILAR
ŞİİR
Duyguların yoğun olarak verildiği, estetik duruşu olan yazı
türüdür. Söz sanatlarına bolca rastlanır. Etkileyici ve vurucu olmalıdır.
ÖYKÜ
Yaşanan veya yaşanması muhtemel olayların kurgulandığı yazı
türüdür. Yer, zaman, karakterler ve olay bu metinlerin ögeleridir. Konu
kısıtlaması yoktur. Olaylar plan çerçevesinde okura sunulur. Anlatım samimi ve
yalın olmalıdır.
KURMACA METİNLERDE KARAKTER (KAHRAMAN)
Metnin içinde geçen olay ve durumları yaşayan kişilerdir.
Hareketli veya durağan olabilirler.
ROMAN
Öykünün genişletilmiş halidir. Mekan ve karakterce daha
zengin olabilirler. Planla yazılır. Mantık çerçevesinde metinsellik ölçütleri
dikkate alınarak yazılmalıdır. Hareketli, canlı, akıcı olmalıdır. Okuyucuyu sıkmamalıdır.
MASAL
Gerçeküstü metinlerdir. Gerçeküstü yer, zaman olay ve
karakterler bulunur. Çocukların hayal evrenini genişletmek için yazılmışlardır.
Kültürel olarak da değerleri büyüktür.
FABL
Kahramanları hayvanlar ya da bitkiler olan, ders verici nitelikle
yazılan yazılardır. İntak ve teşhis sanatı bolca kullanılır. Her yaştan
okuyucusu olmasıyla birlikte genellikle çocuklar için genişletilmiş bir yazı
türüdür. Hem düzyazı hem de şiir biçiminde olabilir.
TİYATRO
Olaylar sözlerle, konuşmalarla aktarılır. Öğretici nitelik
taşıyan metinlerdir. Konuşma diliyle yazılır. Hem eyleme hem sözlere dayanır.
Üç türü vardır; dram, komedi, trajedi. Kültür ve sanatın harman halidir.
YAZIŞMALAR
Özel ve resmi olmak üzere ikiye ayrılır. Özel yazışmalar; mektup,
davetiye, tebrik kartları vs yazılardır. Resmi yazışmalar ise; dilekçe, tutanak,
rapor vs yazılardır.
DİLEKÇE
Bir konu hakkında kuruluşlara, resmi ya da özel kurumlara şikayet
veya isteklerimizi iletmek amacıyla yazdığımız yazılardır.
MEKTUP
Kişi veya kuruluşların haberleştikleri yazı türüdür. Aralarında
mesafe olan insanların kullandığı haberleşme araçlardan biridir. Yalın bir dil,
içten, samimi bir üslup ile yazılmalıdır. Özel, resmi ve iş mektupları olarak
üçe ayrılır.
Özel mektup, kişilerin haberleşmek, bilgilendirmek için
yazdığı mektuplardır. Çoğunlukla aile ve akran çevresine yazılır.
Resmi mektuplar, kişilerin kamu kuruluşlarıyla haberleşmesini
sağlar.
İş mektupları, kuruluşlara talep için yazılan mektuplardır.
Turnitin benzerlik oranı %0'dır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder