GİRİŞ
Yazma becerisi geliştirilmesi gereken bir beceridir. Bu
beceriyi etkileyen birçok değişken vardır. Bu beceri kapsamında sentezleme
uğraşı arttırılırsa nitelik bir miktar artabilir. Araştırmacılar bu konuda
hemfikirdir. Bu konu bağlamında kapsamlıca bir araştırma bulunmamaktadır. Sentezleme çalışmasının objektif ve gerçek
sonuçlar verebilmesi için belirli kriterlere dikkat etmek ve metodolojiyi takip
etmek mühimdir. Dönem dönem farklı yazma kuramları ortaya koyulmuştur, bu
kuramların yazma becerisi üzerindeki etkisi dönem dönem araştırılmalıdır
SENTEZDE KULLANILAN METODOLOJİ
Bu makalenin amacı; ilk ve ortaöğretim çerçevesinde
yazma becerisini geliştirmek amacıyla yapılan araştırmaların sentezini
anlaşılır şekilde incelemektir.
Araştırma kapsamında soyut sav oluşturan çalışmalar
değerlendirmeye katılmamıştır. Birtakım çalışmalarda öğrencilerin yazılarından
hariç dilbilgisi kurallarını ne ölçüde bildiği ölçülmüş olan ve sözcük, tümce ve
hece sayılarına bakılıp değerlendirme yapılmış çalışmalar incelenmemiştir.
BULGULAR
Dört tema vardır. Bunlar;
Yazılı Anlatımın İçeriğini
Zenginleştirmeye Yönelik Ön Uygulamalar
Bu çalışmaya son çeyrek asırda yapılan çalışmalar veri
olmuştur. Birçok araştırmada bu uygulamalar öğretimsel sürecin içerisinde
değerlendirilmiş ve sınıflarda uygulanmıştır. Bu çerçevede yapılmış
araştırmalarda deney grupları kontrol gruplarına istinaden daha başarılı
olmuşlardır. Puanları arasında açık ara
fark tespit edilmiştir. Yapılacak etkinlikler geneli yaratıcı yazma
etkinliklerinden oluşmaktadır. Beyin fırtınası, yarım metni tamamlama, kelime
ağı yapma vs.
Yazılı Anlatımın Niteliğini Artırmaya
Yönelik Öğretimsel Müdahaleler
Yazma aşamalardan oluşur. Bu aşamalardan ilki hazırlıktır.
Bu aşamada yaratıcı yazma etkinliklerine yer verilebilir. Yazının amacı,
yazının hitap ettiği okuyucu kesmi ve yazının konusu belirlenir. Ardından
planlama yapılır. Burada öğrenciler dilbilgisi kurallarından bağımsız bir
şekilde kafalarındaki haritayı kağıda dökerler. Amaç düşüncelerini belirtmeleridir.
Bu aşamaya taslak veya yazıya geçirme aşaması adı da verilir. Ardından
düzenleme aşamasına geçilir ve taslak yazı öğrenci tarafından öğretmen rehberliğinde
düzenlenir. Sonrasında metin hem yazan öğrenci hem de sınıf ve öğretmenler tarafından
hem yazımsal hem düşünsel açıdan değerlendirilir. Gerekirse düzeltmeler
yapılır. Ardından yazı paylaşılır.
Ölçme Değerlendirme Çalışmalarının Yazılı
Anlatıma Katkısı
Yapılan araştırmalarda ölçme ve değerlendirmenin yazma
çalışmalarına önemli bir etkisi olmuştur. Çevreden gelen eleştiriler doğrultusunda
öğrenci yanlışlarını daha kolay görmüş ve düzeltme girişiminde bulunduğu saptanmıştır.
Ölçme ve değerlendirmenin yazma çalışmalarına etkisi pozitif yönde görülmüştür.
Dil bilgisi kuralları, anlatım özellikleri, yazma planı, özgünlük ve akıcılık
durumlarına bakılarak değerlendirme yapılmıştır.
Teknolojinin Yazılı Anlatım Becerilerinin
Geliştirilmesine Katkısı
Teknoloji eğitime reform niteliği kazandırmıştır
adeta. Bilgiye ulaşmayı kolaylaştırdığından yazılacak konu çerçevesi
genişlemiş, birikim artmış ve bu sayede yazıya dökülecek düşünce çoğalmıştır.
Bu bağlamdan incelenen tezler dijital hikâye oluşturmadır. Yine yukarıda
bahsedilen yazma aşamaları takip edilmiş, sadece paylaşma kısmı dijital olmuştur.
Medya gereçlerine ulaşım yazının niteliğini de pozitif yönde etkilemiştir.
SONUÇ VE TARTIŞMA
Yazma edinim sürecinde, bu beceriyi kazanmada ve
geliştirmede en etkili başlık içerik kalitesini arttırmadır. Bu doğrultuda da
ön hazırlığa gereken önem verilmelidir. Yaratıcı yazma yöntemlerinin kullanılması
gereklidir. Ardından gelen diğer başlık öğretimsel uygulamalardır. Ülkede en
çok kullanılan yazma modeli analitik yazmadır.
Turnitin benzerlik oranı %0'dır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder