YAZMA BECERİSİNİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK ARAŞTIRMALAR: SON ÇEYREK ASRIN DEĞERLENDİRİLMESİ

GİRİŞ

Yazma becerisi geliştirilmesi gereken bir beceridir. Bu beceriyi etkileyen birçok değişken vardır. Bu beceri kapsamında sentezleme uğraşı arttırılırsa nitelik bir miktar artabilir. Araştırmacılar bu konuda hemfikirdir. Bu konu bağlamında kapsamlıca bir araştırma bulunmamaktadır.  Sentezleme çalışmasının objektif ve gerçek sonuçlar verebilmesi için belirli kriterlere dikkat etmek ve metodolojiyi takip etmek mühimdir. Dönem dönem farklı yazma kuramları ortaya koyulmuştur, bu kuramların yazma becerisi üzerindeki etkisi dönem dönem araştırılmalıdır

SENTEZDE KULLANILAN METODOLOJİ

Bu makalenin amacı; ilk ve ortaöğretim çerçevesinde yazma becerisini geliştirmek amacıyla yapılan araştırmaların sentezini anlaşılır şekilde incelemektir.

Araştırma kapsamında soyut sav oluşturan çalışmalar değerlendirmeye katılmamıştır. Birtakım çalışmalarda öğrencilerin yazılarından hariç dilbilgisi kurallarını ne ölçüde bildiği ölçülmüş olan ve sözcük, tümce ve hece sayılarına bakılıp değerlendirme yapılmış çalışmalar incelenmemiştir.

BULGULAR

Dört tema vardır. Bunlar;

Yazılı Anlatımın İçeriğini Zenginleştirmeye Yönelik Ön Uygulamalar

Bu çalışmaya son çeyrek asırda yapılan çalışmalar veri olmuştur. Birçok araştırmada bu uygulamalar öğretimsel sürecin içerisinde değerlendirilmiş ve sınıflarda uygulanmıştır. Bu çerçevede yapılmış araştırmalarda deney grupları kontrol gruplarına istinaden daha başarılı olmuşlardır.  Puanları arasında açık ara fark tespit edilmiştir. Yapılacak etkinlikler geneli yaratıcı yazma etkinliklerinden oluşmaktadır. Beyin fırtınası, yarım metni tamamlama, kelime ağı yapma vs.

Yazılı Anlatımın Niteliğini Artırmaya Yönelik Öğretimsel Müdahaleler

Yazma aşamalardan oluşur. Bu aşamalardan ilki hazırlıktır. Bu aşamada yaratıcı yazma etkinliklerine yer verilebilir. Yazının amacı, yazının hitap ettiği okuyucu kesmi ve yazının konusu belirlenir. Ardından planlama yapılır. Burada öğrenciler dilbilgisi kurallarından bağımsız bir şekilde kafalarındaki haritayı kağıda dökerler. Amaç düşüncelerini belirtmeleridir. Bu aşamaya taslak veya yazıya geçirme aşaması adı da verilir. Ardından düzenleme aşamasına geçilir ve taslak yazı öğrenci tarafından öğretmen rehberliğinde düzenlenir. Sonrasında metin hem yazan öğrenci hem de sınıf ve öğretmenler tarafından hem yazımsal hem düşünsel açıdan değerlendirilir. Gerekirse düzeltmeler yapılır. Ardından yazı paylaşılır.

Ölçme Değerlendirme Çalışmalarının Yazılı Anlatıma Katkısı

Yapılan araştırmalarda ölçme ve değerlendirmenin yazma çalışmalarına önemli bir etkisi olmuştur. Çevreden gelen eleştiriler doğrultusunda öğrenci yanlışlarını daha kolay görmüş ve düzeltme girişiminde bulunduğu saptanmıştır. Ölçme ve değerlendirmenin yazma çalışmalarına etkisi pozitif yönde görülmüştür. Dil bilgisi kuralları, anlatım özellikleri, yazma planı, özgünlük ve akıcılık durumlarına bakılarak değerlendirme yapılmıştır.

 

Teknolojinin Yazılı Anlatım Becerilerinin Geliştirilmesine Katkısı

Teknoloji eğitime reform niteliği kazandırmıştır adeta. Bilgiye ulaşmayı kolaylaştırdığından yazılacak konu çerçevesi genişlemiş, birikim artmış ve bu sayede yazıya dökülecek düşünce çoğalmıştır. Bu bağlamdan incelenen tezler dijital hikâye oluşturmadır. Yine yukarıda bahsedilen yazma aşamaları takip edilmiş, sadece paylaşma kısmı dijital olmuştur. Medya gereçlerine ulaşım yazının niteliğini de pozitif yönde etkilemiştir.

SONUÇ VE TARTIŞMA

Yazma edinim sürecinde, bu beceriyi kazanmada ve geliştirmede en etkili başlık içerik kalitesini arttırmadır. Bu doğrultuda da ön hazırlığa gereken önem verilmelidir. Yaratıcı yazma yöntemlerinin kullanılması gereklidir. Ardından gelen diğer başlık öğretimsel uygulamalardır. Ülkede en çok kullanılan yazma modeli analitik yazmadır.

Turnitin benzerlik oranı %0'dır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İYİLEŞİYORUM

 Uzun zaman oldu buraya yazmayalı. Yazmanın beni ne kadar rahatlattığını, içimdeki yüklerden ne kadar arındığımı unutalı yıllar olmuş. Hep b...