Giriş
ARAŞTIRMANIN AMAÇ VE KAPSAMI
Bu makalede Türkçe öğretmeni adaylarının yazma becerisi
gelişimi ve öğrencilerde bu becerinin kazanılmasında etkili olan unsurlar araştırılmaktadır.
YÖNTEM
Araştırmanın Modeli
Nitel araştırma yaklaşımı ve görüşme yöntemi kullanılmıştır.
Çalışma Grubu
Erciyes Üniversitesi Türkçe öğretmenliği 3. Sınıf
öğrencilerinden oluşan 124 kişilik bir gruptur.
Verilerin Toplanması ve Analizi
Görüşme yöntemi kullanılmıştır. Soru yöneltilmiş, öğretmen
adaylarının yorumlamaları istenmiştir.
BULGULAR, YORUM VE TARTIŞMA
Görüşmede yazma becerisinin geliştirilmesine katkı sağlayan
25 olumlu, 15 olumsuz unsur belirtilmiştir.
Pozitif unsurlardan en çok belirtilenler; okuma, aile ve
çevre, gözlem ve hayal gücü, yetenek, zekâ ve yazmaya olan ilgidir.
Yazmanın ön şartı olarak iyi bir okur olunması gerektiği
araştırma sonucunda saptanmıştır. Öğretmen adaylarına göre yazma becerisinin
gelişmesinde en çok etkisi olan unsur okuma alışkanlığıdır.
Negatif unsurlardan en çok belirtilen unsurlar, öğretmenin
yazma eğitimin iyi verememesi, öğrencilerin bu beceriyi kazanma yolunda
ilerlerken bireysel farklılıklarının önemsenmemesi, ailelerin çocuklarına yazmaya
yönelik destek vermemeleri, bu konuda bilinçsiz olmaları öğretmen adayları tarafından
saptanan negatif unsurlardan bazılarıdır.
Yazma eğitiminde öğrencinin çevresinde ne kadar rol model
olursa öğrenci de yazmaya o kadar hevesli olur. Bu öğrencinin yazma becerisini
geliştirmede en büyük katkılardan biri olur.
SONUÇ VE ÖNERİLER
Araştırmaya katılan Türkçe öğretmeni adayları yazma becerisi
edinimi ve geliştirilmesine faydası olacak etmenleri olumlu ve olumsuz olarak belirtmişlerdir.
Özellikle negatif unsurların çoğunun öğretici odaklı olması, bu eğitimin verilmesinde
öğretmene büyük işler düştüğünün kanıtı niteliğindedir. Bu yüzden öğretmenler
öğrencilere rol model olmalı, aileleri de bu yönde bilinçlendirmeli,
öğrencilerin bireysel farklarını olabildiğince dikkate alarak yazma becerisinin
gelişmesine katkı sağlamalıdır. Öğrencilerin yazmaya karşı tutumları pozitif
yönde değiştikçe ilerleme de doğru oranda artacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder