TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARINA GÖRE YAZMA BECERİSİNİN EDİNİMİNDE VE GELİŞİMİNDE ETKİLİ OLAN UNSURLAR

Giriş

 Anlatma becerilerinden biri olan yazma, insanoğlunun duygu ve düşüncelerini ifade etmede en çok kullandığı araçlardan biridir. Bu sebeple de yazma, öğrencilerin edinmesi ve geliştirmesi gereken çok önemli bir beceridir. Yazma becerisi Türkçe öğretimi içerisinde yer alır, kazanımlarla desteklenmiş olarak öğrencilere kazandırılması amaçlanır.

ARAŞTIRMANIN AMAÇ VE KAPSAMI

Bu makalede Türkçe öğretmeni adaylarının yazma becerisi gelişimi ve öğrencilerde bu becerinin kazanılmasında etkili olan unsurlar araştırılmaktadır.

YÖNTEM

Araştırmanın Modeli

Nitel araştırma yaklaşımı ve görüşme yöntemi kullanılmıştır.

Çalışma Grubu

Erciyes Üniversitesi Türkçe öğretmenliği 3. Sınıf öğrencilerinden oluşan 124 kişilik bir gruptur.

Verilerin Toplanması ve Analizi

Görüşme yöntemi kullanılmıştır. Soru yöneltilmiş, öğretmen adaylarının yorumlamaları istenmiştir.

BULGULAR, YORUM VE TARTIŞMA

Görüşmede yazma becerisinin geliştirilmesine katkı sağlayan 25 olumlu, 15 olumsuz unsur belirtilmiştir.

Pozitif unsurlardan en çok belirtilenler; okuma, aile ve çevre, gözlem ve hayal gücü, yetenek, zekâ ve yazmaya olan ilgidir.

Yazmanın ön şartı olarak iyi bir okur olunması gerektiği araştırma sonucunda saptanmıştır. Öğretmen adaylarına göre yazma becerisinin gelişmesinde en çok etkisi olan unsur okuma alışkanlığıdır.

Negatif unsurlardan en çok belirtilen unsurlar, öğretmenin yazma eğitimin iyi verememesi, öğrencilerin bu beceriyi kazanma yolunda ilerlerken bireysel farklılıklarının önemsenmemesi, ailelerin çocuklarına yazmaya yönelik destek vermemeleri, bu konuda bilinçsiz olmaları öğretmen adayları tarafından saptanan negatif unsurlardan bazılarıdır.

Yazma eğitiminde öğrencinin çevresinde ne kadar rol model olursa öğrenci de yazmaya o kadar hevesli olur. Bu öğrencinin yazma becerisini geliştirmede en büyük katkılardan biri olur.

SONUÇ VE ÖNERİLER

Araştırmaya katılan Türkçe öğretmeni adayları yazma becerisi edinimi ve geliştirilmesine faydası olacak etmenleri olumlu ve olumsuz olarak belirtmişlerdir. Özellikle negatif unsurların çoğunun öğretici odaklı olması, bu eğitimin verilmesinde öğretmene büyük işler düştüğünün kanıtı niteliğindedir. Bu yüzden öğretmenler öğrencilere rol model olmalı, aileleri de bu yönde bilinçlendirmeli, öğrencilerin bireysel farklarını olabildiğince dikkate alarak yazma becerisinin gelişmesine katkı sağlamalıdır. Öğrencilerin yazmaya karşı tutumları pozitif yönde değiştikçe ilerleme de doğru oranda artacaktır.

 Turnitin benzerlik oranı %0'dır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İYİLEŞİYORUM

 Uzun zaman oldu buraya yazmayalı. Yazmanın beni ne kadar rahatlattığını, içimdeki yüklerden ne kadar arındığımı unutalı yıllar olmuş. Hep b...