DÜŞÜNCEYİ GELİŞTİRME YOLLARI
Anlatımda düşünceyi daha doğru ve daha anlaşılır bir
şekilde karşıya iletebilmek için düşünceyi geliştirme yollarından yararlanılır.
Aşağıda bu yollar açıklanmıştır.
1-Tanımlama
Okurun, metinde kavramları daha iyi anlaması için
tanımlamadan faydalanılır. Duygu, düşünce, kavram ya da olayı en iyi şekilde biçimde
açıklamaya tanımlama denir.
2-Örnekleme
Düşünceleri elle tutulur bir biçime indirgemeyi yani
somutlaştırmayı sağlar. Bazı durumlarda kısa bir somutlama işlemi, verilmiş iyi
bir örnek; sayfalarca tanım ve açıklamadan daha etkili olabilir. Verilen
örneklerle yazı zenginleşir.
3-Karşılaştırma
Anlatımda, iki varlık ya da kavramın farklılıklarını ya da
farklı olmayan yanlarını yazıya yansıtmaktır. Anlatımda dinamiklik, canlılık bu
yolla sağlanır.
4-Tanık Gösterme
Anlatımı güçlendirmek için anlattığımız düşünce hakkında
başka insanların da düşüncelerini metnimiz içerisine yerleştirmektir.
Atasözleri, deyim ve özdeyişler anlatım gücünü arttırır. Tanık gösterme yolunu
metnimizde kullanmak metnin inandırıcılığını arttırır.
Düşünceyi Geliştirmede Etkili Olabilecek Diğer Yollar
Konu hakkında fikir sunabilmek için o konu hakkında bir
birikime sahip olunmalıdır. Yazma birikimle gerçekleşir. Birikimsiz kişilerden ürün
beklenmez. İnsan birikimlerini gördükleri, duydukları ve okuduklarıyla edinir.
Bunların hepsi insana birikim ve deneyim kazandırır.
Sayısal Verilerden Yararlanma
Bilimsel yazılarda pek sık görülen sayısal veriler anlatımın
doğruluğunu destekler ve güvenilir kılar.
Günlük Yaşamla İlgi Kurma / İlişkilendirme
Varlık ya da durumun niteliklerini ele alınarak sonuca ulaşmaya
ilişkilendirme denir. Anlatım, hayatla ilişkilendirilir ve konu daha elle
tutulur bir duruma gelir. Okur bu sayede metinde kendisini bulur ve metinle
alakalı olumlu yargıları oluşur.
Gözlemlerden Yararlanma
Bir olayı, bir durumu anlamak için ilk önce onu oluşturan
etmenleri öğrenmek gerekir. Buna da gözlem denir. Yazı yazmak için de önce
yazılacak konu hakkında bilgi edinmek lazımdır. Yazmaya başlamadan önce yazılacak
konu çerçevesinde gözlem yapmak yazının daha doğal ve gerçek olmasına katkı
sağlar. Gözlem yaparken duyu organlarınızdan yararlanabilirsiniz. Gözlem deyince
sadece çevre aklınıza gelmesin, kişi kendi içini, duygularını gözlemleyerek iç gözlem
de yapabilir.
OKUMAK
Okumanın
Önemi
Okuyan
insan, düşünen insandır. Harfleri öğrendikten, sesleri telaffuz edebildikten
sonra okuma eylemi rahatlıkla gerçekleştirilebilir. Yazma eylemi okuma eylemiyle
doğru orantılıdır. Okuma geliştikçe yazma da gelişir. Kaliteli metinleri
okumak, nitelikli yazılar yazmanın ilk adımıdır denilebilir. Okuma yapmayan, okumayı
sevmeyen insanın yazmakta da pek başarılı olacağı söylenemez. Yazar olmak
isteyen kişi yazma eğitimini kitaplardan alabilir. Okuma kültürü olan bir
ailede yetişen çocuk dil ve düşünce açısından gelişmiş çocuktur. Çevresi kültürel
bakımdan nitelikli çocuklar dil becerilerini daha kolay edinirler.
Okumanın
Amacı
Her metnin,
bir amacı vardır. İnsanlar amaca istinaden metni okurlar. İlk ve en önemli amaç
okunan metni anlamaktır. İnsan öğrenmek, bilmek ya da eleştirmek amacıyla
okurlar.
Okumanın
Gücü ve İşlevleri
Okumanın
önemini anlatan birçok söz vardır, bunlardan bazılarına yer vermek gerekirse;
“Bir kitap,
içinizdeki donmuş değerleri parçalayarak bir balta olmalıdır.” Franz Kafka
“Okuma
ihtiyacı barut gibidir, bir kere tutuşunca artık sönmez.” Victor Hugo
“Okumak bir
insanı doldurur, insanlarla konuşmak hazırlar, yazmak ise olgunlaştırır.” Bacon
Kaliteli
eserler okumanın yazmak üzerindeki etkisi büyüktür. Konunun, çevrenin nasıl
işlendiği bu eserler aracılığıyla öğrenilebilir. Kaliteli eserleri okumak hem
yazma hem de okuma alışkanlığı kazanmakta okura destek olur. Yazma becerisi
edinmek isteyen insan, ilk önce okuma alışkanlığı edinmeli ve nitelikli metinler
okuyarak yazma çalışmalarına başlamalıdır. Okuyarak zihinsel becerilerimizi
geliştiririz. Bu gelişimin fark ettikten sonra okudukça okumak ister birey.
Okuma alışkanlığını olan insanlar dili doğru kullanır.
Okuma
Biçimleri
Okuma
biçimlerinin bir metni okurken sadece kelimeleri telaffuz etmek, ya da gözle
görme eyleminden çıkartarak zihnen metnin içine okuyucunun kendini koymasında
okuma biçimlerinin yeri büyüktür.
Nasıl
Okumalı?
Kitap, duygu
kapıları sonuna kadar açılarak okunmalıdır. Yazanlar olduğu gibi kabul
edilmemeli, her sav beyin süzgeçinden geçirilmelidir. Dikkatli okunmalı,
cümlelerin ardındaki anlamlar eşelenmeli, eleştirerek okunmalıdır. Güncel dergileri
takip edilmeli, popüler olan çok satan kitaplar araştırılmadan alınmamalıdır.
Okur mu
Önemlidir, Yazar mı?
Yazılan her
yazıcı okuyucu o yazıyı okuduğunda asıl amacına ulaşır.
Dinlemek
İşitmenin
arkasından gelen kavramdır. Duyduğumuz anlamlı sesleri anlamamız sayesinde
dinlemiş oluruz. Öğrenmenin en hızlı gerçekleştiği beceridir.
Okuma ve
Dinleme Yoluyla Bilgi Toplamanın Diğer Yolları
Kitaplara
Başvurma Biçimi ve Önemi
Yazma
becerisini gelişmek için kitaplardan faydalanabiliriz. Okurken farklı teknikler
kullanmak verimi arttıracaktır. Bunlar;
Not Alma
Yazarken
kullanılabilecek esas noktaları belirlemektir. Okurken dikkatli bir şekilde seçilmelidir.
Sık kullanılan bir tekniktir. Düşünce gücünü genişletir. Unutmayı zorlaştırır.
Özet
Çıkarma
Okuyucunun
kendine göre önemli kısımları metni okurken veya metni okuduktan sonra
tekrardan yazıya geçirmesidir. Ana fikirden sapılmamalı, ana plan
bozulmamalıdır.
Alıntı
Yapma
Metinleraraslık
yapmaktır. Farklı metinlerde faydalanmaktır.
Konuşmak
Dilsel
etkinliktir. Anlatmaya dayalıdır. Düşünme yetisine paralel olarak gelişir.
Soruya
Bağlama Tekniği
Yazmadan
önce öğrencilere soru sorarak düşüncelerini oluşturmaları ve aralarında seçim
yapmaları ardından yazmaya başlamaları sağlanır. Amaç, öğrencilerin farklı
bakış açıları kazanmalarıdır.
Düşünmek
Yazmak için düşünmek
gerekir. Yazmanın arkasındaki eylem tamamen düşünmektir. Kaleme alınan her yazı
öncesinde sihirli bir kalemle beyne kazınmış, her açıdan tartılmıştır.
Düşünceler bireyseldir, bu yüzden her konuda yüzlerce metin yazılmasına rağmen kimseninki
birbirinin aynısı olmuyor. Nitelikli eserler, doğru düşünmenin sonucunda oluşur.
Aktif
Sözcük Dağarcığını Zenginleştirmek
Sözcük haznesi
ne kadar geniş olursa yorumlamalar da o kadar benzersiz olacaktır. Farklı düşünmek,
zihnimizdeki sözcüklerin çokluğuna bağlıdır.
Turnitin benzerlik oranı %0'dır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder