EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN YAZMA ALIŞKANLIĞI PROFİLLERİNİN BELİRLENMESİ

ÖZET

Çalışma öğretmen adaylarının yazma alışkanlıklarını farklı yönlerden belirlemektir. Nitel araştırma yöntemiyle oluşturulmuştur. Güvenirliği artırmak için farklı araştırmacıların görüşlerinden faydalanılmıştır.

GİRİŞ

Yazma karmaşanın belirli bir düzene çevrildiği aşamalar sürecidir. Düşüncelerini yazmak isteyen birey ilk önce amaç belirlemeli ardından bu amaç çerçevesinde düşünceler belirlemeli ve bu düşünceleri bir plan çevresinde yazıya geçirmeli, yani metni oluşturmalıdır. Yazdığı metni sürekli baştan sona okumalı tutarsızlıkları ortadan kaldırmalı ve yazıyı yenilemelidir. Yazma aktif bir süreçtir. Yazar yazıyı yazdığı her anda düşünsel olarak aktiftir.  Bu yüzden dört beceriden en çok enerji harcanan yazma becerisidir. Öğrencilere yazma becerisi kazandırmak için etkinliklere yer verilidir. En çok zaman alan ve en zor kazanılan beceri yazmadır. Yazma ediniminde başarılı olan kişi diğer becerilerde de büyük olasılıkla başarılı olabilirler. Yazma becerisi ile diğer beceriler arasında ilişki vardır. Öğrencilerde yazma becerisi ne kadar fazlaysa akademik başarısı da o kadar yüksektir, doğru orantılıdır. Yazma çalışmaları öğrencilerin öğrenmelerine olumlu etkisi vardır. Yazma eğitimini gerektiği kadar almayan öğretmen adayları, öğretmen olduklarında kendilerini yazma konusunda eksik hissettiklerinden ötürü bu dersi vermekten uzak dururlar. Bu dersi öğretecek öğretmenler, bu alanda olması gereken eğitim düzeyine ulaşmış öğretmenler olmalıdır.

YÖNTEM

ARAŞTIRMANIN MODELİ

Nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Gözlem ve görüşmelerden yararlanılmıştır.

ÇALIŞMA GRUBU

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde eğitim alan öğrencilerinden oluşan çalışma grubu oluşturulmuştur.

VERİLERİN TOPLANMASI

Öğrencilerin yazmaya yönelik alışkanlıklarını belirlemek için görüşmeler yapılmış, birkaç soru sorulmuştur. Görüşmeler sessiz bir odada olmuştur, sesler kaydedilmiştir.

VERİLERİN ÇÖZÜMLENMESİ

İçerik çözümlemesi yapılmış, veriler kodlanmıştır.

BULGULAR

Yazmanın durumu, yazmanın amacı, yazma türü ve tarzı, yazma süreci, yazma süresi, yazma mekânı, paylaşım ana başlıklardandır.

YAZMA DURUMU

Yazmaya pozitif bakan kesim %54’ tür.

YAZMA AMACI

Yazmaya pozitif bakan ve yazan öğrencilerden yarısı yazarken rahatladığını, bu yüzden yazma ihtiyacı duyduğunu söylemiştir. Geri kalanlar ise yazmayı beğendiğini, kendini yazarken daha rahat ifade ettiğini, yazdığı zaman unutmadığını, başkalarına bilgi aktarma ihtiyacı duyduğunu, yazarak iletişim kurduğunu yani haberleşme aracı olarak kullandığını, yazmanın bir üretim işi olduğunu söylemişlerdir.

Grubun yarısından fazlası yazmaya kendi istekleri ile başlamıştır. Diğer yarısı ise aile, öğretmen ve akran tavsiyesiyle yazmaya başlamıştır.

YAZIM TÜRÜ

Bu öğrencilerden yazanların en çok tercih ettiği yazım türü günlüktür. Ardından şiir, hikâye, deneme, makale, mektup, roman, hatıra, mizah yazıları gelmektedir.

YAZMA TARZI

Grubun çoğu plansız yazmaktadır. Araştırarak ve daha sonra düzenleyenlerin yazısı da bir hayli fazladır. Öğretmen adayları genellikle elektronik ortamda yazmayı tercih etmektedirler.

YAZMA SÜRECİ

Grubun birçoğu dil bilgisi kurallarına, paragraf düzenine, cümle yapısına, sade dille yazmaya, anlatım bozukluğu yapmamaya, özgün olmaya dikkat etmektedir.

YAZMA ZAMANI

Öğretmen adaylarından çoğunluk gece yazmayı tercih ediyor. Kış mevsiminde yazanların sayısı da yüksektir.

YAZMA MEKÂNI

Bu araştırma sonucunda metnin yalnız ve kapalı alanda yazılmayı tercih edildiğini gördük.

PAYLAŞIM

Öğretmen adaylarının birçoğunun yazılarını paylaştıklarını ve genellikle sosyal medya- internet ortamında ve akranları arasında paylaşıldığını söyleyebiliriz.

SONUÇ, TARTIŞMA VE ÖNERİLER

Araştırma grubunda genelin yazmaya pozitif baktığı söylenebilir. Yazanların çoğunlukla unutma adına ve rahatlamak amacıyla yazdıklarını söyleyebiliriz. En çok yazılan türün günlük ve şiir olduğunu, yazanların genelinin plan yapmadan yazdığın yazanların dil kurallarına dikkat ettiklerini gördük. Sonuç olarak öğretmen adaylarının yazma eğitimi çerçevesinde gerekli düzeye varabilmeleri için lisans eğitiminde bu kapsamda etkinlikler düzenlenmelidir.

Turnitin benzerlik oranı %0'dır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İYİLEŞİYORUM

 Uzun zaman oldu buraya yazmayalı. Yazmanın beni ne kadar rahatlattığını, içimdeki yüklerden ne kadar arındığımı unutalı yıllar olmuş. Hep b...