ÖZET
Çalışma öğretmen adaylarının yazma alışkanlıklarını farklı yönlerden
belirlemektir. Nitel araştırma yöntemiyle oluşturulmuştur. Güvenirliği artırmak
için farklı araştırmacıların görüşlerinden faydalanılmıştır.
GİRİŞ
Yazma karmaşanın belirli bir düzene çevrildiği aşamalar sürecidir.
Düşüncelerini yazmak isteyen birey ilk önce amaç belirlemeli ardından bu amaç
çerçevesinde düşünceler belirlemeli ve bu düşünceleri bir plan çevresinde yazıya
geçirmeli, yani metni oluşturmalıdır. Yazdığı metni sürekli baştan sona okumalı
tutarsızlıkları ortadan kaldırmalı ve yazıyı yenilemelidir. Yazma aktif bir
süreçtir. Yazar yazıyı yazdığı her anda düşünsel olarak aktiftir. Bu yüzden dört beceriden en çok enerji
harcanan yazma becerisidir. Öğrencilere yazma becerisi kazandırmak için etkinliklere
yer verilidir. En çok zaman alan ve en zor kazanılan beceri yazmadır. Yazma ediniminde
başarılı olan kişi diğer becerilerde de büyük olasılıkla başarılı olabilirler.
Yazma becerisi ile diğer beceriler arasında ilişki vardır. Öğrencilerde yazma becerisi
ne kadar fazlaysa akademik başarısı da o kadar yüksektir, doğru orantılıdır.
Yazma çalışmaları öğrencilerin öğrenmelerine olumlu etkisi vardır. Yazma
eğitimini gerektiği kadar almayan öğretmen adayları, öğretmen olduklarında
kendilerini yazma konusunda eksik hissettiklerinden ötürü bu dersi vermekten
uzak dururlar. Bu dersi öğretecek öğretmenler, bu alanda olması gereken eğitim
düzeyine ulaşmış öğretmenler olmalıdır.
YÖNTEM
ARAŞTIRMANIN MODELİ
Nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Gözlem ve görüşmelerden
yararlanılmıştır.
ÇALIŞMA GRUBU
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde eğitim
alan öğrencilerinden oluşan çalışma grubu oluşturulmuştur.
VERİLERİN TOPLANMASI
Öğrencilerin yazmaya yönelik alışkanlıklarını belirlemek
için görüşmeler yapılmış, birkaç soru sorulmuştur. Görüşmeler sessiz bir odada
olmuştur, sesler kaydedilmiştir.
VERİLERİN ÇÖZÜMLENMESİ
İçerik çözümlemesi yapılmış, veriler kodlanmıştır.
BULGULAR
Yazmanın durumu, yazmanın amacı, yazma türü ve tarzı, yazma
süreci, yazma süresi, yazma mekânı, paylaşım ana başlıklardandır.
YAZMA DURUMU
Yazmaya pozitif bakan kesim %54’ tür.
YAZMA AMACI
Yazmaya pozitif bakan ve yazan öğrencilerden yarısı yazarken
rahatladığını, bu yüzden yazma ihtiyacı duyduğunu söylemiştir. Geri kalanlar
ise yazmayı beğendiğini, kendini yazarken daha rahat ifade ettiğini, yazdığı
zaman unutmadığını, başkalarına bilgi aktarma ihtiyacı duyduğunu, yazarak
iletişim kurduğunu yani haberleşme aracı olarak kullandığını, yazmanın bir
üretim işi olduğunu söylemişlerdir.
Grubun yarısından fazlası yazmaya kendi istekleri ile başlamıştır.
Diğer yarısı ise aile, öğretmen ve akran tavsiyesiyle yazmaya başlamıştır.
YAZIM TÜRÜ
Bu öğrencilerden yazanların en çok tercih ettiği yazım türü günlüktür.
Ardından şiir, hikâye, deneme, makale, mektup, roman, hatıra, mizah yazıları
gelmektedir.
YAZMA TARZI
Grubun çoğu plansız yazmaktadır. Araştırarak ve daha sonra
düzenleyenlerin yazısı da bir hayli fazladır. Öğretmen adayları genellikle
elektronik ortamda yazmayı tercih etmektedirler.
YAZMA SÜRECİ
Grubun birçoğu dil bilgisi kurallarına,
paragraf düzenine, cümle yapısına, sade dille yazmaya, anlatım bozukluğu
yapmamaya, özgün olmaya dikkat etmektedir.
YAZMA ZAMANI
Öğretmen adaylarından çoğunluk gece yazmayı tercih ediyor. Kış
mevsiminde yazanların sayısı da yüksektir.
YAZMA MEKÂNI
Bu araştırma sonucunda metnin yalnız ve kapalı alanda yazılmayı
tercih edildiğini gördük.
PAYLAŞIM
Öğretmen adaylarının birçoğunun yazılarını paylaştıklarını
ve genellikle sosyal medya- internet ortamında ve akranları arasında
paylaşıldığını söyleyebiliriz.
SONUÇ, TARTIŞMA VE ÖNERİLER
Araştırma grubunda genelin yazmaya pozitif baktığı
söylenebilir. Yazanların çoğunlukla unutma adına ve rahatlamak amacıyla
yazdıklarını söyleyebiliriz. En çok yazılan türün günlük ve şiir olduğunu, yazanların
genelinin plan yapmadan yazdığın yazanların dil kurallarına dikkat ettiklerini
gördük. Sonuç olarak öğretmen adaylarının yazma eğitimi çerçevesinde gerekli düzeye
varabilmeleri için lisans eğitiminde bu kapsamda etkinlikler düzenlenmelidir.
Turnitin benzerlik oranı %0'dır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder