Yazma becerisi dil bilgisinin oturtulması için en önemli, en etkili beceridir. Diğer becerilerde hatalar anlıkken yazılanlar kalıcı olduğundan üzerinde düzeltmeler yapılabiliyor. Bu da öğrencilerin bilgisini sorgulamak için en çok kullanılan yöntem yapıyor yazma becerisini.
Yazmak için öğrencinin gerekli alt
yapıya sahip olması gerekmektedir. Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme,
araştırma becerisine sahip olma, problem çözme becerisine sahip olma, Türkçeyi
iyi kullanma, dil bilgisel kurallara hâkim olma, noktalama işaretlerini kullanabilme
bu alt yapılardandır.
Yazılı Anlatımda Stratejiler
Brillant’ın
öğretmenler için önerileri;
öğrencilere
doğru yaptıklarında söyle,
öğrencilere
açık ve özel dönütler ver,
yargılama,
iletişim kur,
onlara iyi
yazı örnekleri sun,
yazdıkları
ilk metinleri sakla, son metinleriyle kıyasla ve gelişmelerini gör ve onlara da
göster.
Ülkemizde
Yazma Eğitiminde Yaşanan Sorunlar
Ülkemizde
yazılı öğretimin önemi çok geç anlaşılmıştır. 1924 yılında hiç olmayan
kompozisyon dersi günümüzde üç saat olarak verilmektedir. Bu dersler bireysel
performans dersi olmasına rağmen öğretmenler bu dersleri zaman öldürmek için
işlemektedir. Sınıfların kalabalık olması da öğrenciye verilen dönütün yetersiz
olması konusunda sorun olmaktadır. Öğrencilere yazma konusunda yeterli zaman
tanınmamaktadır.
Sonuç ve
Öneriler
Avrupa’da
yazma eğitimine verilen değeri araştırıp sorunlara dikkat çeken bir komisyon vardır.
Türkiye’de de buna benzer bir komisyon kurulmalıdır. Öğrencilerin yazıları
değerlendirilirken gerekli özen gösterilmelidir.
Yazma
eğitiminin önemi hem öğrencilere aktarılmalı hem de öğretmenlere bu konuda bilgilendirme
yapılmalıdır. (Hizmet içi eğitim olarak sağlanılabilir.)
Öğrencilerin
yazılı anlatımda gelişmeleri sadece edebiyat—Türkçe öğretmenleri tarafından
değil tüm öğretmenlerde sağlanmalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder