Türkçe Öğretiminde Yazma Eğitimi

Yazma hem bilgiyi elde etmeye hem de bilgiyi ifade etmeye yarayan bir beceridir. Yazma, düşünmek demektir.

Durum; Öğrencilerin yazma eğitiminde çokça eksikleri vardır. Bunun temelinde öğretmenlerin derste yazma konusunda etkili olmaması ve bunun da iyi denetlenmemesi yer almaktadır.

Öğrenciler düşüncelerini ifade edememektedir. Yaratıcı düşünme becerileri gelişmemiştir. Yazım kuralları ve dil bilgisine dair çok eksikleri vardır.

Yazma eğitiminde amaçlar ve ilkeler

Yazmanın önemi hem öğrenci hem de öğretmene kazandırılmalıdır. Yazma sürecini öğrenciye sevdirmeli yazarken zevk almasını sağlamalıyız. Doğru yazma sorumluluğuna sahip olmalarını, kağıt düzeni oluşturmalarını sağlamalıyız.

İlkeler; Yazma eğitimi yönteminin temel ilkesi yazdırmaktır, bol bol uygulama yaptırmalıdır.

Yazmada öğrenci daima merkezde olmalıdır. Öğretmen de öğrenci ile yazmalıdır. Öğretmenler yapıcı bir yaklaşımla öğrencileri değerlendirmelidir.

Yöntem; Yazarken düzenli olmayı, düşünceler içinde kaybolmamayı sağlar. Aşamaları vardır.

Konu seçimi, konu sadece araçtır. Önemli olan konunun nasıl aktarıldığıdır.

Seçilen Konu ile İlgili Ana ve Yardımcı Fikirleri Düşündürecek Zihinsel Hazırlık: Yazma öncesi etkinlikler olmadan öğrenciler yazı yazmakta zorlanabilir. Yazılacak konu hakkında düşünme çalışmaları yapılarak öğrenci yönlendirilmelidir.

Plan Yapma; Düşünce aşamasından sonra düşüncelerin birbiriyle ilişkilendirilmesi, taslak olarak bir dizgeye sokulması gereklidir.

Ana ve Yardımcı Düşünceleri Plana Göre Yazıya Geçirme: Okura söylenmek istenen fikrin şekillendirilmesi aşamasıdır. Yazıyı yazarken akılda bunu tutmak gerekir.

Anlatım Tür ve Biçimleri Konusunda Öğrencileri Bilgilendirme: Sınıf seviyesi yükseldikçe öğrencilerden farklı anlatım tür ve araçların, anlatım biçimlerinin kullanılmasını isteyebiliriz. (Mektup, dilekçe, rapor vs yazdırılabilir.)

Kontrol: Yazı bitirilmeden önce yazım, noktalama ve genel özellikler açısından kontrol edilmelidir.

Yazma Eğitiminde Öğrencilere Kazandırılacak Alışkanlıklar ve Yapılabilecek Çalışmalar

*Öğrencini söz varlığı zenginleştirilmeli, kullandığı kelime sayısı arttırılmalıdır. Bu sayede öğrenci kendini daha rahat ifade edebilir. Aynı kelimelere sabit kalmaz. Belirli sıklıklarda sözlük kullanımına teşvik edilmeli, yazım kurallarını öğretmene sorduğunda yazım kılavuzuna danışması önerilmelidir.

*Yazı yazılırken edebi ürünlerden de faydanılmalıdır.

*Monotonluğu kırmak için farklı yazma etkinlikleri kullanılmalıdır.

*Farklı yazma biçimleri öğretilmeli ve kullanmaya yönlendirilmelidir.

*Öğrenciler yaptıkları çalışmalarla ilgili rapor hazırlamalıdır.

*Okunan metinlerden not almalıdır, özetleme de bir öğrenme tekniğidir.

*Dinlenilen metin yazıya geçirilmelidir. Yani dikte çalışması yapılmalıdır.

Yazma (metin üretme) Çalışmaları: Yazma öncesinde öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeylerini saptama ve ön bilgilerini tespit etmek önemlidir. Bu süreçte metnin planlanması ve içeriğin düzenlenmesi gerekir. Yazmaya başlandıktan sonra cümlelerin ve metnin gözden geçirilmesi ve gerekli bağlantıların sağlanmasına dikkat edilmelidir. Yazma sonrasında ise metnin kontrolü sağlanmalı ve yazının tamamı değerlendirmeye alınmalıdır.

Etkili ve Yaratıcı Yazma Çalışmaları

Öğrencilerin yaratıcı yazmaları için onlara fırsat tanınmalıdır. Konu seçimlerinde özgür bırakılmalı ve onları zorlayan konu başlıkları önerilmemelidir. Öğretmenler öğrencilerine inanmalı, güvenmeli ve bunun onlara hissettirmelidir.

Beyin fırtınası uygulama, kavram haritası oluşturma gibi etkinlikler öğrencilerin yaratıcı yazma becerileri geliştirir.

Yazma Becerisini Değerlendirme ve Düzeltme

Öğretmen yazma becerisini değerlendirirken hem süreci hem de sonucu değerlendirmelidir. Ortaya çıkarılan ürün gibi o ürünün ortaya çıkmasında etkili olan sürecin nitelikleri de bu değerlendirme kapsamında yer almalıdır. Düzeltme- düzenleme ve değerlendirme aşamalarında ben dili kullanılmalı, nesnel davranılmalı, öğretmen tesadüfi hatalara yer vermemeli, öğrenci ayrımı yapmadan herkese eşit şartlar sağlamalı ve bu ölçütlere uyarak değerlendirme ve düzenleme yapılmalıdır.

Sonuç ve Öneriler

Sonuç olarak öğretmen yazma eğitiminde sabırlı, özenli, bilgili ve bilinçli olmalıdır. Her öğrencinin farklı olduğunun bilincinde olarak hareket etmelidir.

 Turnitin benzerlik oranı; %0

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İYİLEŞİYORUM

 Uzun zaman oldu buraya yazmayalı. Yazmanın beni ne kadar rahatlattığını, içimdeki yüklerden ne kadar arındığımı unutalı yıllar olmuş. Hep b...