6-8. Sınıflar Türkçe Dersi Öğretim Programının Ürün ve Süreç Odaklı Yazma Yaklaşımları Çerçevesinde Değerlendirilmesi

Yazmak, zihinde şekillenen düşüncelerin sembollerle ifade edilme durumudur. Yazma eğitimi günümüzde iki temel yaklaşımla yapılmaktadır.

1)   1)   Ürün Odaklı Yazma Yaklaşımı

2)   2) Süreç Odaklı Yazma Yaklaşımı

 

1.Ürün Odaklı Yazma Yaklaşımı: Yaptığımız “yazma” tanımlarında her zaman düşünceleri bir metne çevirmeden söz ederiz. Bu da kuşkusuz ürün odaklı yazma anlayışının üzerimizde bıraktığı etkidendir.

            Bu yaklaşım yazma sürecinde her bireyin farklılıkları olduğunu, gerek düşünce boyutuyla gerekse yaşantılarla birbirinden farklı olduğunu ele almaz. Bu sebeple yazma öğretiminde noksan kalmaktadır.

 

2. Süreç Odaklı Yazma Yaklaşımı: Yaşadığımız dönemde, öğrencinin önüne kağıt, kalem verip düşünmeden, plan yapmadan, taslak oluşturmadan, grup çalışması olmaksızın yazı yazdırması hayal oldu. Artık öğrencinin ne yazdığından çok nasıl yazdığı önemlidir. İlk yazma ürününden son yazma ürününe kadar öğrencinin nasıl geliştiği önemlidir.

Süreç Odaklı Yazma Yaklaşımı’nın Aşamaları

Hazırlık; Düşüncelerle ve psikolojik durumla yazmaya hazırlanma sürecidir. Yazar kişi ne yazacağını, ne türde yazacağını, hangi konuda yazacağını, kime yazacağını, yazma amacını belirler.

Taslak; gelişigüzel bir şekilde düşüncelerin kağıda aktarılmış şeklidir. Farklı sonlar düşünülür, yeniden yazma gibi başa dönüşlere geçilebilir.

Gözden geçirerek yazma; öğrenciler bu aşamada yazdıkları yazıyı tekrar okur, eksiklerini saptar. Akran ve öğretmenlerine okutup fikir alabilirler. Geri dönüşlere göre baştan başlayabilir ya da değişiklik yapabilirler.

Düzeltme; Bu aşamada dil kurallarına ve noktalama işaretlerine uyulur. Yazı bu açıdan kontrol edilir.

Yayımlama ve Paylaşma; Bu yazmanın son aşamasıdır. Bu aşamayla yazma tamamlanır.

 

Ürün ve Süreç Odaklı Yazma Yaklaşımlarının Karşılaştırılması

Ürün Odaklı Yazma Çalışmaları

Süreç Odaklı Yazma Çalışmaları

Yazma tek hamlede gerçekleştirilir.

Birbiriyle ilişki eylemlerle ardışık gerçekleşir.

Amaç öğrencinin bir yazı ortaya koymasıdır.

Amaç öğrencinin yazma becerisine sahip olabilmesidir.

Hazırlık yoktur.

Hazırlık çok mühimdir.

Öğretmen çok rol almaz.

Öğretmen her aşamada yol gösterir.

Öğrencinin yazma kaygıları göz önüne alınmaz.

Öğrencinin kaygısı azaltılmaya çalışılır.

Öğrenciler aynı seviyede kabul edilir.

Öğrencilerin bireysel farklılıkları dikkate alınır.

Biçim içerikten önemlidir.

İçerik biçimden daha önemlidir.

Konu önemlidir.

Konu sadece araçtır.

 

Metin türleri sınırlıdır.

Her türlü metin türü kullanılır.

Öğrencilerin ‘doğru’ düşünceleri yazması önemlidir.

Öğrenciler doğru ya da yanlış olmaksızın kendi düşüncelerini yazabilir.

Yazma becerisi ile bilişsel beceriler arasındaki fark önemli değildir.

Yazma becerisi ile bilişsel beceriler arasındaki fark önemlidir.

Değerlendirme not içindir.

Değerlendirme yol göstermek içindir.

Yazma sınıfla sınırlandırılır.

Öğrenci sınıf dışında da yazmaya teşvik edilir.

 

Ürün ve Süreç Odaklı Yazma Yaklaşımları Çerçevesinde 6-8. Sınıflar TDÖP Yazma Becerisinin Çeşitli Açılardan İncelenmesi

 

    Burada 6-8. sınıflar TDÖP Yazma Becerisinin yaklaşımlar açısından kazanım başlıkları ele alınmıştır.

Programın Genel Özellikleri Açısından İncelenmesi

    TDÖP öğrencilerin bilişsel gelişimini sağlamak için bireysel farklılıkları dikkate alan öğrenci merkezli yaklaşım ve modellerle hazırlanmıştır. Çağdaş olan bu öğretim programında öğretmenin hakim olduğu ürün odaklı yazma yaklaşımı yer almamalıdır, öğrenciler pasif değil aktif olmalıdır. Bu sebeple süreç odaklı yazma yaklaşımı kullanılmaktadır.

Yazma Amaç ve Kazanımları Açısından İncelenmesi

     Öğrencilerin kazanımlara ulaşmaları amaçlanmaktadır. Bunlar; yazma kurallarını uygulama, planlı yazma, farklı türde metinler yazabilme, kendi yazdıklarını değerlendirme, kendini yazılı olarak ifade etme alışkanlığı kazanma, yazım ve noktalama kurallarına uygulama olarak başlıklar içerisinde yer almıştır.

Yazma Yöntem ve Teknikleri Açısından İncelenmesi

    Öğretim programı içerisinde kelime ve kavram havuzundan seçerek yazma, özetleme, not alma, serbest ve grupla yazma, boşluk doldurma, kontrollü ve güdümlü yazma gibi teknikler bulunmaktadır. Bu yöntem ve teknikler genellikle hazırlık aşamasında kullanılır.

Yazma Becerisinin Değerlendirilmesi Açısından İncelenmesi

   Değerlendirme sürece göre yapılmalıdır. Öğrenciler hatalarını görmelidir. Öğretmenler de öğrenciye not vermek için değil onlara öğretmek için çabalamalıdır. Değerlendirme aşamasında dereceli puanlama anahtarından yararlanılmalıdır.

Sonuç

Öğretmen yazma becerisini kazandırmak için süreç odaklı yazma yaklaşımını uygulamalıdır. Öğrencilerin kendilerini geliştirmeleri için faydalı olan yaklaşım budur. Öğrenciler, öğretmenlerinin yönlendirmeleriyle daha etkili çalışmalar oluşturur. Süreç odaklı yaklaşımda amaç ürün olmadığından öğrenciler düşüncelerini daha iyi ifade edebilir.

Turnitin benzerlik oranı %7.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İYİLEŞİYORUM

 Uzun zaman oldu buraya yazmayalı. Yazmanın beni ne kadar rahatlattığını, içimdeki yüklerden ne kadar arındığımı unutalı yıllar olmuş. Hep b...