Yazmak, zihinde şekillenen düşüncelerin sembollerle ifade edilme durumudur. Yazma eğitimi günümüzde iki temel yaklaşımla yapılmaktadır.
1) 1) Ürün Odaklı Yazma Yaklaşımı
2) 2) Süreç Odaklı Yazma Yaklaşımı
1.Ürün Odaklı
Yazma Yaklaşımı: Yaptığımız
“yazma” tanımlarında her zaman düşünceleri bir metne çevirmeden söz ederiz. Bu
da kuşkusuz ürün odaklı yazma anlayışının üzerimizde bıraktığı etkidendir.
Bu yaklaşım yazma sürecinde her
bireyin farklılıkları olduğunu, gerek düşünce boyutuyla gerekse yaşantılarla
birbirinden farklı olduğunu ele almaz. Bu sebeple yazma öğretiminde noksan
kalmaktadır.
2. Süreç Odaklı Yazma Yaklaşımı: Yaşadığımız dönemde, öğrencinin önüne
kağıt, kalem verip düşünmeden, plan yapmadan, taslak oluşturmadan, grup
çalışması olmaksızın yazı yazdırması hayal oldu. Artık öğrencinin ne yazdığından
çok nasıl yazdığı önemlidir. İlk yazma ürününden son yazma ürününe kadar
öğrencinin nasıl geliştiği önemlidir.
Süreç Odaklı Yazma Yaklaşımı’nın Aşamaları
Hazırlık; Düşüncelerle ve psikolojik durumla yazmaya hazırlanma sürecidir.
Yazar kişi ne yazacağını, ne türde yazacağını, hangi konuda yazacağını, kime
yazacağını, yazma amacını belirler.
Taslak; gelişigüzel bir şekilde düşüncelerin kağıda aktarılmış şeklidir. Farklı
sonlar düşünülür, yeniden yazma gibi başa dönüşlere geçilebilir.
Gözden geçirerek yazma; öğrenciler bu aşamada yazdıkları yazıyı tekrar okur,
eksiklerini saptar. Akran ve öğretmenlerine okutup fikir alabilirler. Geri dönüşlere
göre baştan başlayabilir ya da değişiklik yapabilirler.
Düzeltme; Bu aşamada dil kurallarına ve noktalama işaretlerine uyulur.
Yazı bu açıdan kontrol edilir.
Yayımlama ve Paylaşma; Bu yazmanın son aşamasıdır. Bu aşamayla yazma
tamamlanır.
Ürün ve Süreç Odaklı Yazma Yaklaşımlarının Karşılaştırılması
Ürün Odaklı Yazma Çalışmaları |
Süreç
Odaklı Yazma Çalışmaları |
Yazma
tek hamlede gerçekleştirilir. |
Birbiriyle
ilişki eylemlerle ardışık gerçekleşir. |
Amaç
öğrencinin bir yazı ortaya koymasıdır. |
Amaç
öğrencinin yazma becerisine sahip olabilmesidir. |
Hazırlık
yoktur. |
Hazırlık
çok mühimdir. |
Öğretmen
çok rol almaz. |
Öğretmen her aşamada yol gösterir. |
Öğrencinin
yazma kaygıları göz önüne alınmaz. |
Öğrencinin
kaygısı azaltılmaya çalışılır. |
Öğrenciler
aynı seviyede kabul edilir. |
Öğrencilerin
bireysel farklılıkları dikkate alınır. |
Biçim
içerikten önemlidir. |
İçerik
biçimden daha önemlidir. |
Konu
önemlidir. |
Konu
sadece araçtır. |
Metin
türleri sınırlıdır. |
Her
türlü metin türü kullanılır. |
Öğrencilerin
‘doğru’ düşünceleri yazması önemlidir. |
Öğrenciler
doğru ya da yanlış olmaksızın kendi düşüncelerini yazabilir. |
Yazma
becerisi ile bilişsel beceriler arasındaki fark önemli değildir. |
Yazma
becerisi ile bilişsel beceriler arasındaki fark önemlidir. |
Değerlendirme
not içindir. |
Değerlendirme
yol göstermek içindir. |
Yazma
sınıfla sınırlandırılır. |
Öğrenci
sınıf dışında da yazmaya teşvik edilir. |
Ürün ve Süreç Odaklı Yazma
Yaklaşımları Çerçevesinde 6-8. Sınıflar TDÖP Yazma Becerisinin Çeşitli
Açılardan İncelenmesi
Burada 6-8. sınıflar TDÖP Yazma Becerisinin yaklaşımlar açısından
kazanım başlıkları ele alınmıştır.
Programın Genel Özellikleri Açısından
İncelenmesi
TDÖP
öğrencilerin bilişsel gelişimini sağlamak için bireysel farklılıkları dikkate
alan öğrenci merkezli yaklaşım ve modellerle hazırlanmıştır. Çağdaş olan bu öğretim
programında öğretmenin hakim olduğu ürün odaklı yazma yaklaşımı yer almamalıdır,
öğrenciler pasif değil aktif olmalıdır. Bu sebeple süreç odaklı yazma yaklaşımı
kullanılmaktadır.
Yazma Amaç ve Kazanımları Açısından
İncelenmesi
Yazma Yöntem ve Teknikleri Açısından
İncelenmesi
Öğretim programı içerisinde kelime ve kavram havuzundan seçerek yazma,
özetleme, not alma, serbest ve grupla yazma, boşluk doldurma, kontrollü ve
güdümlü yazma gibi teknikler bulunmaktadır. Bu yöntem ve teknikler genellikle hazırlık
aşamasında kullanılır.
Yazma Becerisinin Değerlendirilmesi
Açısından İncelenmesi
Değerlendirme sürece göre yapılmalıdır. Öğrenciler hatalarını görmelidir.
Öğretmenler de öğrenciye not vermek için değil onlara öğretmek için
çabalamalıdır. Değerlendirme aşamasında dereceli puanlama anahtarından yararlanılmalıdır.
Sonuç
Öğretmen yazma becerisini kazandırmak
için süreç odaklı yazma yaklaşımını uygulamalıdır. Öğrencilerin kendilerini
geliştirmeleri için faydalı olan yaklaşım budur. Öğrenciler, öğretmenlerinin yönlendirmeleriyle
daha etkili çalışmalar oluşturur. Süreç odaklı yaklaşımda amaç ürün
olmadığından öğrenciler düşüncelerini daha iyi ifade edebilir.
Turnitin benzerlik oranı %7.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder