YAZMA ÖĞRETİMİ YAKLAŞIMLARI

 Yazma Öğretiminde Yaklaşım ve Teknikler

İki türlü yaklaşım türü vardır; Süreç temelli, ürün temelli.

Ürün Temelli Yazma Öğretimi Yaklaşımı; Bu yaklaşımda yazmak, düşüncelerin yazıya dökülmesi olarak görülür. Somut bir ürün görmek bu yaklaşımda esastır.

Süreç Temelli Yazma Öğretimi Yaklaşımı; Yazma öğreniminde bu yaklaşım esas alınmıştır. Bu yaklaşımda esas olan ürün değil, o ürünü ortaya çıkarma yolunda gidilen yoldur.

Planlı Yazma Sürecinin Aşamaları;

1.       Konu belirleme

2.       Taslak oluşturma

3.       Düzeltme

4.       Son okuma

5.       Sınıfla Paylaşma (Akran görüşü)

6.       Son halini verip paylaşma

Yazma Öğretiminde Modeller

*Schmidt Modeli, Van Galen Modeli, Hayes ve Flower Modeli, Hayes Modeli son yıllarda ortaya çıkan modellerdir. Yazma öğretimi birçok araştırmaya konu olmuştur.

Yazma Öğretiminde Kullanılabilecek Bazı Tekniker; Bir yazı yazmada en zor kısım başlamaktır. Werder’e göre yazı yazmaya sekiz şekilde hazırlanılır; Çağrışım, beyin fırtınası, somutlaştırma, yaratıcı yazma, anlatma, tasvir etme, tanımlama, deliller getirme.

Açıklayıcı Yazma Çalışmaları; Öğretici metinlerin yazılması öğretilirken kullanılan çalışmalardır. Öğrencilere aşamalarıyla öğretilmelidir.

Yaratıcı Yazma Çalışmaları; Genellikle edebî metinler yazımında kullanılır. Öğrencinin hayal gücünün sınırlarını genişletmesine olanak sağlar. Öğrencilerin yazma alışkanlarını ve yeteneklerini geliştirecek olan çalışmalardır.

Yaratıcı Yazma Etkinlik Örnekleri; Yarım metni devam ettirme, metne yeni bir son yazma, karakter değiştirerek yazma, mekan özelliklerini değiştirerek yazma, metin türünü değiştirerek yazma, öykü görselleme, geçmişe veya geleceğe gitme bu yöntem doğrultusunda yapılacak etkinliklerden bir kısmıdır.

Beyin Fırtınası: Öğrencileri yaratıcı düşünmeye zorlayıp soru içindeki soruları çözme işlemidir. Sınıf ortamında daha çok fikir sunulduğundan daha güzel ve etkili bir uygulamaya dönüşür.

Grupla Yazma Çalışmaları; Öğrencinin yazma sorunlarıyla tek başına mücadele etmesini önler. Ortak fikirlerle yazmaya daha sıcak bir başlangıç yapmalarını sağlar.

Yetizleme Çalışmaları; İncelenen bir metinden başka bir metin oluşturmaya ‘yetizleme’ adı verilir. Öğrencinin öğrendiği bilgileri zihninde işlemesini ve var olan bilgilerden yeni bilgiler üretmesini sağlar. Zihin geliştirici bir yazma çalışmasıdır. Sadece okumayla değil, izlenilen bir filmden de yola çıkılarak yapılabilir.

Kümeleme ya da Salkım Oluşturma (Cluster) Tekniği: Kavram haritası oluşturmaktır. Beyin fırtınası yöntemiyle işlenen düşünceler boş kâğıda aktarılır. Ana kavramın etrafı elips olarak çizilir, kelime başka açılardan da düşünülmeli ardından amaca bağlı kalınarak yazı yazılmalıdır.

Kontrollü Yazma; Amaç yazarken dil kurallarına uymaktır. Uygulamasında kontrollü yazma çalışmaları yapılır. Mesela öğrencilere örnek bir yazı verilir. Öğrenci bu yazıdaki kavramları kullanarak yeni bir metin inşa eder.

Güdümlü Yazma; Amaç öğrencilerin duygu ve düşüncelerini ifade becerisini geliştirmektir. Uygulaması öğretmen ve öğrenciler konu belirleyip bu konu hakkında tartışır ve ardından öğrenci bu konu hakkındaki düşüncelerini yazar.

Konunun Zıddını/ Olumsuzunu Düşünerek Yazma; İlk ve ortaokul düzeyindeki öğrencilere yazmayı sevdirmek amacıyla yapılan çalışmalardır.

Serbest Yazma Etkinlikleri; Öğrencilerin istedikleri konu hakkında duygu ve düşüncelerini tür sınırlaması olmadan yazmasıdır. Bu etkinlikler sonucunda öğrenci mutlaka dönüt sağlanmalıdır.

 

 Turnitin benzerlik oranı; %0

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İYİLEŞİYORUM

 Uzun zaman oldu buraya yazmayalı. Yazmanın beni ne kadar rahatlattığını, içimdeki yüklerden ne kadar arındığımı unutalı yıllar olmuş. Hep b...