“Sosyo- ekonomik sebeplerden dolayı tüm dünyada, 5 ile 17 yaş arasında olup okula gitmeyen çocuk ve genç sayısı toplam 303 milyonu buluyor.”
Eğitimimiz sahiden lanse
edildiği kadar mükemmel mi? Eğer böyle olsaydı PISA ve TIMMS sınav sonuçlarımız
bu şekilde çıkar mıydı? Eğitim sistemimizde aslında görülmeyen, görülmek
istenmeyip üstü kapatılan birçok sorun var. Bu sorunların sosyo-ekonomik açısını
ve çözüm önerilerinden bazılarını görelim.
* Ailelerin içinde
bulunduğu olumsuz ekonomik koşullar, çocuklarına yeterli maddi destek
verememeleri en büyük sosyo-ekonomik eğitim problemidir; Ailelerin içinde
bulunduğu ekonomik koşulların yetersizliği öğrencileri başarısızlığa
sürüklemektedir. Bu problem en çok da doğu illerimizde bulunmaktadır.
Doğu illerimize ekonomik yatırımlar yapılmalı ve oradaki potansiyel insan gücü
kullanılmalıdır. Böylece gelir düzeyi ve yaşam refahı artan aileler
öğrencilerine eğitim konusunda gerekli maddi desteği sağlayacaklardır.
*Öğrencilerin, gelir
düzeyleri düşük çevrelerden gelmeleri, Kırsal kesimlerden gelen öğrenciler
maddi olanaksızlıklar yüzünden ki -özellikle de gelişim çağındaki çocuklar için
hayati derecede önemlidir- yeterli beslenememektedir. Zihinsel ve fiziksel
gelişimleri için yeterli miktarda protein, vitamin vs. alamayan çocuklarda
ilerideki yıllarda zekaya dayalı algılama sorunları, fiziksel gelişim
bozuklukları veya yavaş gelişme gibi sorunlarla karşı karşıya kalmaktadır. Bu
sorunun önüne geçilmesi için aileler maddi açıdan desteklenmeli ve
bilinçlendirilmelidir.
*Öğrencinin aile
tarafından işgücüne katkısının hesap edilerek zaman zaman okul ortamından uzak
kalmaları, Son yıllarda her ne kadar okul ders kitapları devlet tarafından
karşılansa da ülkemizde eğitimin velilerimize bir maliyeti varır. Bu
maliyeti birçok aile karşılayamamaktadır. Doğu illerimizdeki yaşam koşulları,
işgücü yetersizliği aile bütçesine katkı sağlaması açısından çocukları tarım ve
hayvancılık işlerinde çalışmaya zorlamaktadır. Durum böyle olunca okul
çağındaki çocukların okul yerine tarlaya çalışmaya ya da hayvanların
başında çobanlık yapmaya gönderilmesi kaçınılmaz olmuştur. Bu durum da
öğrenciler eğitim sürecinde okuldan uzaklaşmakta ve eğitimi
aksatmaktadırlar. Bu olumsuzluğun giderilmesi için ailelerin eğitime bakış açısını
değiştirecek ve onları bilinçlendirecek eğitim ve seminerler verilmelidir.
*Okulların devlet
tarafından belirlenen bütçelerinin olmayışı, ihtiyaçların karşılanmaması, Okullara
verilen maddi kaynaklar yetersizdir. Belirlenen bütçe gerekli olan maddi
imkanlara olanak tanımamaktadır. Yeterli bütçenin okullara verilmesi gereklidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder